Ouvir o texto...

quarta-feira, 13 de maio de 2015

Lagos comemora Dia dos Museus com exposição dedicada a explorador de África ( .pt )


“Memórias de um Explorador – A Expedição Henrique de Carvalho (1884 – 1888)” é o título da mostra que abre na segunda-feira, dia 18 de Maio, no Museu Municipal de Lagos, no âmbito das comemorações do Dia Internacional de Museus 2015.

mapa da lunda





























Para as 16h30, está prevista uma apresentação da exposição, pela curadora Manuela Cantinho, bem como uma visita orientada pelo Museu, que estará excecionalmente aberto a uma segunda-feira.

O militar e cientista Major Augusto Henrique Dias de Carvalho (1843-1909), em Maio de 1884, iniciou a partir de Malanje (Angola) uma longa e dura expedição cujo principal objetivo era o de atingir a Mussumba, a capital do mítico Império Lunda, situada na atual República Democrática do Congo.

No decurso dessa viagem, que durou cerca de quatro anos, a expedição constituiu coleções científicas no âmbito da etnografia, fauna e flora, bem como o registo de observações meteorológicas, um álbum fotográfico e a publicação de uma obra em oito volumes. É parte de tudo isto que aqui pode ser conhecido.
A exposição, organizada pela Sociedade de Geografia de Lisboa e Direção de História e Cultura Militar, estará patente até 26 de Julho e é inaugurada, oficialmente, no dia 23 de Maio, pelas 16h00.


Na segunda-feira, também pode ser visitada gratuitamente a Igreja de Santo António, um dos grandes atrativos do Museu Municipal, cuja simplicidade exterior contrasta com a profusão decorativa do seu interior, em que a talha dourada cobre todas as paredes.


Major Augusto Henrique Dias de Carvalho


























Além dos pormenores que se podem encontrar em algumas das pilastras dessa talha, pode também ficar a conhecer o delicado púlpito, o coro abalaustrado, o magnífico retábulo, os azulejos de albarradas e as telas alusivas a oito milagres do orago da Igreja: Santo António.

“Museus para uma sociedade sustentável” é o tema escolhido para as comemorações do Dia Internacional de Museus 2015.

“Um dos desafios contemporâneos mais importantes, compartilhado por pessoas de todo o mundo, é a adaptação a novas formas de viver e a um desenvolvimento que respeite os limites da natureza. Esta transição para uma sociedade sustentável requer a procura de novos métodos de pensar e agir. Os museus desempenham um papel fundamental nessa transição, promovendo o desenvolvimento sustentável e servindo como verdadeiros laboratórios para as melhores práticas. Os Museus contemporâneos devem tomar uma posição forte neste contexto e fazer ouvir a sua voz”.


É com esta declaração que o ICOM introduz, no seu site oficial, o tema do Dia Internacional de Museus de 2015 – “Museus para uma sociedade sustentável”.

O tema, bastante relevante e atual à semelhança dos anteriores, pretende alavancar, uma vez mais, o papel dos museus na discussão e chamada de atenção para uma utilização mais eficiente dos recursos do planeta, para a cooperação entre diferentes países e regiões do globo e para o respeito necessário pela diversidade da natureza.






fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti http://www.sulinformacao.pt/


18 de MAIO | Programa:

♦ Dia Aberto no Museu Municipal Dr. José Formosinho
Horário: 10h – 13h e das 14h – 18h
Entrada gratuita.
Nota: excecionalmente o Museu estará aberto nesta segunda-feira

♦ Abertura da Exposição “Memórias de Um Explorador – A Expedição Henrique de Carvalho (1884 – 1888)”
Local: Museu Municipal
Entrada gratuita.

Pérez Art Museum Miami serves one of the most diverse populations in one of the fastest growing regions in the country, where a unique confluence of Caribbean, North and South American cultures adds vibrancy and texture to the civic landscape.

The city’s thriving community of artists, designers and collectors and its avid and growing art-engaged public are driving Miami’s demand for a world-class museum and dynamic center of visual arts education. PAMM transformed Museum Park into a central destination on Miami’s cultural map, promotes progressive arts education, builds community cohesiveness and contributes substantially to downtown revitalization.
Mission Statement

A breathtaking view of Pérez Art Museum Miami
A breathtaking view of Pérez Art Museum Miami

Pérez Art Museum Miami exists to improve the quality of life for individual residents of and visitors to Miami-Dade County, as well as social life in the communities they represent, by facilitating catalytic engagements with the most progressive visual arts of our time.
History

Pérez Art Museum Miami (PAMM) evolved from the Miami Art Museum, which grew out of the Center for the Fine Arts (CFA). The CFA opened to the public in 1984 as a partnership between Metropolitan Dade County Government and the Center for the Fine Arts Association Inc., a private 501(c) (3) corporation. In 1994, on the occasion of its tenth anniversary, the CFA’s leadership determined to transform this County department from a space solely for temporary exhibitions into a private institution with a permanent collection dedicated to international art of the 20th and 21st centuries that reflected Greater Miami’s diverse community and pivotal geographic location at the crossroads of the Americas. To embody this new mission and the community’s aspiration for a major art museum on a prominent waterfront site, the CFA was renamed the Miami Art Museum of Dade County Association, Inc. (MAM).

Plans began to establish a significant educational program, build the collection, and create a new world-class facility that would affirm the region’s growing stature as a global capital. MAM, in tandem with the Miami Museum of Science, led the charge to transform a derelict 30-acre waterfront site in the City of Miami into Museum Park. The City dedicated the land and funding to realize the vision of a great public park anchored by art and science museums. Through its landmark Building Better Communities program, Miami-Dade County provided the capital funds to construct major new art and science museums. MAM commissioned the Pritzker Prize-winning architects Herzog & de Meuron to design a state-of-the-art, sustainable building that expresses the museum’s role as an educational and civic forum for the County’s residents and visitors. In 2013, when the museum moved to its acclaimed, 200,000-square-foot facility overlooking Biscayne Bay in Museum Park, it was renamed the Jorge M. Pérez Art Museum of Miami-Dade County, in recognition of Mr. Pérez’s generous leadership gift.


fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti http://www.pamm.org/

The Kunsthistorisches Museum Wien is one of the foremost museums in the world, with rich holdings comprising artworks from seven millennia - from Ancient Egypt to the late 18th century. The collections of Renaissance and Baroque art are of particular importance.

The Museum



The Kunsthistorisches Museum Wien’s extensive holdings are on show at different locations:

The main building on Ringstrasse houses the Picture Gallery, Kunstkammer Wien, the Collection of Greek and Roman Antiquities, the Egyptian and Near Eastern Collection and the Coin Collection.

Other collections of the Kunsthistorisches Museum Wien are housed in the Neue Burg (i.e. the Collection of Historical Musical Instruments, the Collection of Arms and Armour, and the Ephesus Museum), in Hofburg Palace (the Treasury), and in Schönbrunn Palace (the Collection of Historical Carriages)

The collections on show at Ambras Palace in Innnsbruck are also part of the holdings of the Kunsthistorisches Museum Wien.

Since January 2001, the Weltmuseum Wien on Heldenplatz and the Theatre Museum on Lobkowitz Square have been incorporated into the Kunsthistorisches Museum Wien.



The Building
Planning of the Ringstrasse began in 1857 and included the project to bring together and show the imperial collections in a grand new building featuring state-of-the-art technical and display facilities; it took, however, another ten years until the competition to design the new museums was actually held. The architects who participated in 1867 were Hansen, Löhr, Ferstel and Hasenauer, all of whom worked in Vienna. When jury and patron failed for months to agree on a winner, Gottfried Semper, the internationally-renowned architect known for his museum designs, was called in as an advisor in 1868. 

The Emperor then decided to commission Semper to alter and complete the plans initially presented by Hasenauer. But he also enlarged them – his designs were informed by urban planning in ancient Rome – to create what was known as the “imperial forum”: He envisaged an additional – also symmetrical - pair of buildings aligned with the two museums, each of which featured a semi-circular façade. These two buildings were to flank the Hofburg’s Leopoltinische Trakt (the wing of the old palace erected under Emperor Leopold) for which Semper planned a modern façade and that would house the throne room. 

However, only the two museums and the part of the “Neue Burg” (new palace) facing the Burggarten (palace garden) were realised. Work on the museums commenced in 1871 and twenty years later, in 1891, they were formally opened to the public. Semper had moderated Hasenauer’s original design for the façades and they now feature a complex art-historical programme of sculptures and reliefs. The building’s internal structure combines two architectural traditions: entrance hall, staircase and cupola hall form a dramatic unit that celebrates the imperial patron and his predecessors. 

An additional elegant feature is the circular opening in the ceiling of the entrance hall that offers visitors their first glimpse of the cupola hall. Ascending the stairs, visitors pass Antonio Canova’s “Theseus Slaying the Centaur” on their way to the cupola hall, the apex of imperial display. Along this central axis a wealth of neo-baroque decorations create one of the most solemn and splendid interiors of late-nineteenth-century Vienna, probably unrivalled in any other European museum.

fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti http://www.khm.at/




Realms of Imagination
Albrecht Altdorfer and the Expressivity of Art around 1500

The exhibition focuses on one of the most striking phenomena in Renaissance art north of the Alps: the strong wave of expressive formulae permeating art created around 1500. It culminates in the work of Albrecht Altdorfer and other representatives of the Danube school such as Wolf Huber or the Master IP, but we also find similar phenomena outside Austria and Bavaria in other parts of Central Europe.

MUSEOS, PUBLICIDAD DIRECTA Y PROMOCIONAL - · en CREACIÓN, DISEÑO, MUSEO,OPINIÓN. ·

El martilleo continuo al que diariamente nos vemos sometidos los consumidores, ya sea porque somos víctimas del acoso publicitario o bajo el disfraz de la “información”, nos convierte en seres escépticos e impermeables. Con el fin de salvar esta realidad, el márketing directo permite mantener una relación personalizada y continuada con los visitantes potenciales de los museos, ajustando la comunicación para apoyar la fidelización. Esto normalmente se hace mediante el envío de folletos (impresos en papel o newsletters por e-mail) que informan de nuevas actividades, ya sea utilizando el correo convencional en el caso de los foyers (catálogos pequeños) o el correo electrónico en el de los newsletters.

 
Archivo EVE

Probablemente sea una de las técnicas más utilizadas para dar a conocer las actividades que se generan temporada tras temporada sobre exposiciones y actividades en el museo. Pocos son, entre los capaces de generar actividades sean o no culturales, normalmente los grandes y no tanto los locales, los que no utilizan esta técnica para informar puntualmente a su base de datos de usuarios. Por ejemplo, potentes museos como es el Thyssen Bornemisza o centros culturales como la Fundación Juan March (en el caso de España) envían puntualmente su agenda de actividades vía mailing o e-mailing, facilitando un contacto directo y continuado con las personas que previamente han pedido formar parte de su base de datos. Nosotros también lo hacemos como sabéis. La clave de todo el proceso de comunicación publicitaria es cómo se hace.

 
Archivo EVE

Como si se tratase de un clon de la publicidad convencional, el márketing directo que se hace en el ámbito de los museos continúa siendo mayoritariamente informativo. Se envía la correspondiente invitación o el folleto informativo de la actividad en cuestión, esperando con ello una total efectividad, al pensarse que es más que suficiente con informar de las novedades a alguien que ha demostrado interés previo por el día a día de aquel producto del museo. Que hay formas creativas capaces de crear un impacto positivo en el visitante o posible visitante está claro, pero hay que tener en cuenta que ese tipo de acciones tienen una repercusión aproximada del 1,5%. Hablamos que, si la comunicación funciona, una y media personas de cada 100 responderán a nuestra llamada.

 
Archivo EVE

Es muy complicado orquestar una buena campaña de comunicación y que tenga éxito. Cuestiones como que los newsletters es mejor enviarlos a las 14:00hs de los miércoles, y no de otro día y otra hora, si pretendemos que las personas los lean, saberes que hay que tener muy en cuenta si queremos una respuesta óptima por parte de los usuarios. Ahora bien, si de lo que se trata es de buscar nuevos visitantes, otras técnicas, como es el márketing promocional, seguramente sean las apropiadas, ya que, gracias a la identificación de determinados nichos de público, permite un tratamiento individualizado con unos costes poco elevados si se compara con otras técnicas publicitarias.
 
Archivo EVE

En cualquier caso, estamos seguros que el impacto – léase impresión positiva que lleva a la movilización del público – en los receptores de acciones publicitarias (márketing directo y promocional) puede tener unos resultados muy buenos, consiguiéndose mucho con poco, si poco se puede considerar la búsqueda y aplicación de excelentes ideas creativas. Más allá de lo que podamos opinar nosotros, se tienen datos del nivel de respuesta de acciones de márketing promocional para el lanzamiento de exposiciones. Hemos visto respuestas de hasta un 19 % con el desarrollo de estrategias de publicidad promocional, marcando una gran diferencia con las respuestas de la publicidad directa. Un 19% es una cifra de penetración excelente para un museo.

Archivo EVE



fonte: @edisonmariotti #edisonmarioti Espacio Visual Europa (EVE)