Ouvir o texto...

domingo, 9 de agosto de 2015

O Museu Nacional de Arqueologia foi distinguido com o Prémio Internacional "Genio Protector da Colonia Augusta Emerita".

O Museu Nacional de Arqueologia foi distinguido com o Prémio Internacional “Genio Protector da Colonia Augusta Emerita”, atribuído pela Fundação de Estudos Romanos e pelo Grupo de Amigos do Museo Nacional de Arte Romano de Mérida, em Espanha.


O anúncio foi feito pela Direção-Geral do Património Cultural (DGPC), num comunicado que destaca igualmente a distinção, com o mesmo prémio, do arqueólogo francês Patrick le Roux, de 71 anos, catedrático jubilado da Universidade Paris XIII.

Este prémio distingue o trabalho de personalidades, meios de comunicação, académicos e investigadores, em “prol do conhecimento e conservação do património histórico, cultural e arqueológico do mundo romano, e em especial de Mérida [na Extremadura española], bem como a divulgação do Museo Nacional de Arte Romano”, naquela cidade.

Nesta 22.ª edição, o galardão “reconheceu especialmente a ligação entre os dois museus nacionais e particularmente os trabalhos transfronteiriços no domínio da Arqueologia e da Museologia Arqueológica, que ambas as instituições e as suas equipas têm realizado ao longo das últimas décadas”.

A justificação do prémio, segundo a DGPC, salienta ainda os “importantíssimos projetos expositivos conjuntos”, dos dois museus, “como é o caso da recente exposição internacional ‘Lusitania Romana: Orígen de los pueblos/Lusitânia Romana: Origem de dois Povos’, comissariada por Jose Maria Álvarez Martínez, António Carvalho e Carlos Fabião”, patente até setembro, no Museo Nacional de Arte Romano, em Mérida.

A DGPC destacou ainda a colaboração, nesta mostra, da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, entre outras instituições.

A exposição, no museu espanhol, foi inaugurada em março último, organizada pelas duas instituições, tendo contado com o apoio de 18 museus e outras entidades.

Os investigadores Patrick le Roux, Enrique Cerrillo Martín de Cáceres, que recebeu o mesmo galardão, em 2010, Jonathan Edmondson, distinguido em 2011, assinam artigos para o catálogo da mostra, que também conta com representações gráficas das cidades romanas de Conímbriga e Augusta Emerita (atual Mérida), de Jean Claude Golvín.

Esta exposição será apresentada no Museu Nacional de Arqueologia, em Lisboa, “no final de 2015″, segundo a DGPC.


O museu português e Patrick le Roux juntam-se “a uma lista de mais de 40 entidades e personalidades, de diferentes nacionalidades e distintos méritos”, que receberam o mesmo prémio, “entre eles, os catedráticos José María Blázquez (2000), Martín Almagro Gorbea (2002) e Isabel Rodá (2012), o arquiteto Rafael Moneo (2006), a Fundação Ramón Areces/El Corte Inglés (1998) e a CEPSA (1996)”, adianta a DGPC.

Com este mesmo galardão foram também distinguidos o catedrático Jorge de Alarcão, da Universidade de Coimbra (2003), e o empresário Manuel Rui Azinhais Nabeiro (2009).

No ano passado o prémio foi entregue a Ángel Texeira Brasero e ao Festival de Teatro Clássico de Mérida, por ocasião da sua 60.ª edição.

A cerimónia de entrega do prémio está prevista para o dia 19 de setembro, às 20:00, no Museo Nacional de Arte Romano, em Mérida, que completa 29 anos de existência.


fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti http://observador.pt/2015/08/05/museu-nacional-de-arqueologia-distinguido-com-o-premio-internacional/

Alex Farquharson é o novo director da Tate Britain

Sucessor de Penelope Curtis - que deixou a Tate Britain para dirgir o Museu Gulbenkian -, vem do centro de arte contemporânea Nottingham Contemporary, que dirigia desde 2007




Alex Farquharson, que dirigia, desde 2007, o centro regional de arte contemporânea Nottingham Contemporary, vai ser o novo director da Tate Britain, em Londres, sucedendo a Penelope Curtis, que assumirá a direcção do Museu Gulbenkian a partir deste Outono.

A contratação foi confirmada ao jornal inglês The Guardian pelo director da rede de museus e galerias Tate, Nicholas Serrota, que elogiou o modo como Farquharson transformou a Nottingham Contemporary numa das “principais galerias de arte do Reino Unido”, “trabalhando de perto com os artistas” e criando “um programa que serve os públicos locais e nacionais” e “reflecte simultaneamente a História e o presente”.

Hoje com 45 anos, o novo director da Tate Britain era já um influente curador, professor e crítico de arte quando assumiu funções na Nottingham Contemporary. Agora caber-lhe-á dirigir um museu cuja colecção de arte britânica é considerada a mais completa do mundo, cobrindo um período que vai de 1500 ao presente. Se o mandato de cinco anos de Penelope Curtis à frente da Tate Britain foi genericamente elogiado, a sua atenção à arte contemporânea não agradou aos mais tradicionalistas, que defendem que o essencial dos esforços do museu deve ser investido na conservação e divulgação da sua colecção histórica, que inclui designadamente um importante conjunto de obras de Turner.

Farquharson já disse que estava encantado por ir trabalhar na Tate e que a Tate Britain, “lar de 500 anos de arte britânica, ocupa uma posição única e fascinante na vida cultural da nação”. Se um dos méritos reconhecidos a Farquharson na sua passagem pelo centro de arte contemporânea de Nottingham foi conseguir aumentar significativamente o número de visitantes, espera-se agora que consiga resultados semelhantes na Tate Britain, que recebeu em 2014 cerca de 1,3 milhões de visitantes, abaixo dos números da década de 90, quando o museu acolhia cerca de 1,6 milhões de visitas por ano.


fonte: @edisonbmariotti #edisonmariotti http://www.publico.pt/culturaipsilon/noticia/alex-farquharson-e-o-novo-director-da-tate-britain-1703548?frm=ult

Shah Mosque - Architectural style Four-iwan

The Shah Mosque (Persian: مسجد شاه), also known as Imam Mosque (Persian: مسجد امام), renamed after the 1979 Islamic revolution in Iran, and Jaame' Abbasi Mosque, is a mosque in Isfahan, Iran, standing in south side of Naghsh-e Jahan Square. Built during the Safavid period, ordered by the first Shah Abbas of Persia. The mosque has also been called Jameh Mosque of Isfahan over the course of years.








View of the Mosque from Naqsh-e Jahan Square

It is regarded as one of the masterpieces of Persian Architecture and an excellent example of Islamic era architecture of Iran. The Shah Mosque of Isfahan is one of the everlasting masterpieces of architecture in Iran. It is registered, along with the Naghsh-e Jahan Square, as a UNESCO World Heritage Site. Its construction began in 1611, and its splendor is mainly due to the beauty of its seven-colour mosaic tiles and calligraphic inscriptions. The mosque is one of the treasures featured on Around the World in 80 Treasures presented by the architecture historian Dan Cruickshank.

The mosque is depicted on the reverse of the Iranian 20,000 rials banknote






History
Shah AbbasCopper engraving by Dominicus Custos, from his Atrium heroicum Caesarum pub. 1600–1602.

In 1598, when Shah Abbas decided to move the capital of his Persian empire from the northwestern city of Qazvin to the central city of Isfahan, he initiated what would become one of the greatest programmes in Persian history; the complete remaking of this ancient city. By choosing the central city of Isfahan, fertilized by the Zāyandeh River ("The life-giving river"), lying as an oasis of intense cultivation in the midst of a vast area of arid landscape, he both distanced his capital from any future assaults by the Ottomans and the Uzbeks, and at the same time gained more control over the Persian Gulf, which had recently become an important trading route for the Dutch and British East India Companies.

The chief architect of this colossal task of urban planning was Shaykh Bahai (Baha' ad-Din al-`Amili), who focused the programme on two key features of Shah Abbas's master plan: the Chahar Bagh avenue, flanked at either side by all the prominent institutions of the city, such as the residences of all foreign dignitaries, and the Naqsh-e Jahan Square ("Exemplar of the World"). Prior to the Shah's ascent to power, Persia had a decentralized power structure, in which different institutions battled for power, including both the military (the Qizilbash) and governors of the different provinces making up the empire. Shah Abbas wanted to undermine this political structure, and the recreation of Isfahan, as a Grand capital of Persia, was an important step in centralizing the power. The ingenuity of the square, orMaidān, was that, by building it, Shah Abbas would gather the three main components of power in Persia in his own backyard; the power of the clergy, represented by the Masjed-e Shah, the power of the merchants, represented by the The Imperial Bazaar, and of course, the power of the Shah himself, residing in the Ali Qapu Palace.

The crown jewel in this project was the Masjed i Shah, which would replace the much older Jameh Mosque in conducting the Friday prayers. To achieve this, the Shah Mosque was constructed not only with vision of grandeur, having the largest dome in the city, but Shaykh Bahai also planned the construction of two religious schools and a winter mosque clamped at either side of it. Because of the Shah's desire to have the building completed during his lifetime, shortcuts were taken in the construction; for example, the Shah ignored warnings by one of the architects Abu'l Qāsim regarding the danger of subsidence in the foundations of the mosque, and he pressed ahead with the construction. The architect proved to have been justified, as in 1662 the building had to undergo major repairs. Also, the Persians invented a new style of tile mosaic (the Seven-colour) that was both cheaper and quicker, and that eventually speed up the construction. This job was masterly done by some of the best craftsmen in the country, and the whole work was supervised by Master calligrapher, Reza Abbasi. In the end, the final touches on the mosque were made in late 1629, few months after the death of the Shah.

Also, many historians have wondered about the peculiar orientation of The Royal square (The Maidān). Unlike most buildings of importance, this square did not lie in alignment with Mecca, so that when entering the entrance-portal of the mosque, one makes, almost without realising it, the half-right turn, which enables the main court within to face Mecca. Donald Wilber gives the most plausible explanation to this; the vision of Shaykh Bahai was for the mosque to be visible wherever in the maydān a person was situated. Had the axis of the maydān coincided with the axis of Mecca, the dome of the mosque would have been concealed from view by the towering entrance portal leading to it. By creating an angle between them, the two parts of the building, the entrance portal and the dome, are in perfect view for everyone within the square to admire.
Architecture and design
The entrance iwan with its towering facade
Design – the four-iwan style

The Safavids founded the Shah Mosque as a channel through which they could express themselves with their numerous architectural techniques. The four-iwan format, finalized by the Seljuq dynasty, and inherited by the Safavids, firmly established the courtyard facade of such mosques, with the towering gateways at every side, as more important than the actual building itself. During Seljuq rule, as Islamic mysticism was on the rise and Persians were looking for a new type of architectural design that emphasized an Iranian identity, the four-iwan arrangement took form. The Persians already had a rich architectural legacy, and the distinct shape of the iwan was actually taken from earlier, Sassanid palace-designs, such as The Palace of Ardashir. Thus, Islamic architecture witnessed the emergence of a new brand that differed from the hypostyle design of the early, Arab mosques, such as the Umayyad Mosque. The four-iwan format typically took the form of a square shaped, central courtyard with large entrances at each side, giving the impression of being gateways to the spiritual world.
Painting by the French architect, Pascal Coste, visiting Persia in 1841. The painting shows the main courtyard, with two of the iwans. The iwan to the right is topped by the goldast, which in many Persian mosques had replaced the function of the minarets.
Imam Mosque Isfahan in 2013

Standing in the public square, or Maidan, the entrance-iwan (gateway) to the mosque takes the form of a semicircle, resembling a recessed half-moon and measuring 27 meters in height, the arch framed by turquoise ornament and decorated with rich stalactite tilework, a distinct feature of Persian Islamic architecture. At the sides rise two minarets, 42 meters high, topped by beautifully carved, wooden balconies with stalactites running down the sides. Master calligrapher of the Royal court, Reza Abbasi, inscribed the date of the groundbreaking of the construction, and besides it, verses praising Muhammad and Ali. In the middle, in front of the entrance, stood a small pool and a resting place for the horses, and inside the worshippers found a large marble basin set on a pedestal, filled with fresh water or lemonade. This basin still stands as it has for four hundred years, but no longer serves the function of providing refreshments to the worshipers at the Friday prayers.

When passing through the entrance portal, one reaches the main courtyard, centered around a large pool. The two gateways (iwans) on the sides leads ones attention to the main gateway at the far end, the only one with minarets, and behind it the lofty dome, with its colorful ornamentation.

The distinct feature of any mosque is the minaret, and the Masjed-e Shah has four. Still, in Persian mosques, tall minarets were considered unsuitable for the call to prayer, and they would add an aedicule, known in Persian as a goldast (bouquet) for this particular purpose, which in the Masjed-e Shah stands on top of the west iwan.

Religious buildings
Interior view of the winter mosque, built as a typical hypostyle mosque.

Inside, the acoustic properties and reflections at the central point under the dome is an amusing interest for many visitors, as the ingenuity of the architects, when creating the dome, enables the Imam to speak with a subdued voice and still be heard clearly by everyone inside the building.

The mihrab, a large marble tablet ten feet tall and three feet wide on the southwestern wall, indicated the direction of Mecca. Above it the Shah's men had placed a gold-encrusted cupboard of allow wood. It held two relics: a Quran, said to have been copied by Imam Reza, and the bloodstained robe of Imam Hussain. Although never displayed, the robe was said to have magical powers; lifted on the end of a pike in the battle field, the belief was that it could rout an enemy.

From the main courtyard, the iwan pointing to east contained a religious school, or madrasa. It contains an inscription by calligrapher Muhammad Riza Imami praising the Fourteen Immaculate Ones (i.e., Muhammad, Fatimah and The Twelve Imams). The iwan in the western corner leads to another madrasa and a winter mosque. In its own, private courtyard, one can find the famous sundial made by Shaykh Bahai.

The dome


As with iwans, the introduction of domes into Islamic architectural designs was done by the Persians. The oldest such building is the Grand Mosque of Zavareh, dating 1135. The Persians had constructed such domes for centuries before, and some of the earliest known examples of large-scale domes in the World are found in Iran, an example being the The Maiden Castle. So, the Safavid Muslims borrowed heavily from pre-Islamic knowledge in dome-building, i.e. the use of squinches to create a transition from an octagonal structure, into a circular dome. To cover up these transition zones, the Persians built rich networks of stalactites. Thus, came also the introduction of this feature into Persian mosques.

A renaissance in Persian dome building was initiated by the Safavids. The distinct feature of Persian domes, which separates them from those domes created in the Christian world or the Ottoman and Mughal empires, was the colorful tiles, with which they covered the exterior of their domes, as they would on the interior. These domes soon numbered dozens in Isfahan, and the distinct, blue-colored shape would dominate the skyline of the city. Reflecting the light of the sun, these domes appeared like glittering turquoise gem and could be seen from miles away by travelers following the Silk road through Persia. Reaching 53 meters in height, the dome of the Masjed-e Shah would become the tallest in the city when it was finished in 1629. It was built as a double-shelled dome, with 14 meters spanning between the two layers, and resting on an octagonal dome chamber.

Art
Mosaic detail, as found in the Shah Mosque, showing Quranic calligraphy written in Thuluth script (photo taken at the Lotfallah Mosque).

Interior view of the lofty dome covered with polychrome tiles, intended to give the spectator a sense of heavenly transcendence.

A 3D panorama of interior of the main prayer hall.

The Masjed-e Shah was a huge structure, said to contain 18 million bricks and 475,000 tiles, having cost the Shah 60,000 tomans to build. It employed the new haft rangi (seven-colour) style of tile mosaic. In earlier Iranian mosques the tiles had been made of faience mosaic, a slow and expensive process where tiny pieces are cut from monochrome tiles and assembled to create intricate designs. In the haft rangi method, artisans put on all the colors at once, then fired the tile. Cheaper and quicker, the new procedure allowed a wider range of colors to be used, creating richer patterns, sweeter to the eye. According to Jean Chardin, it was the low humidity in the air in Persia that made the colors so much more vivid and the contrasts between the different patterns so much stronger than what could be achieved in Europe, where the colors of tiles turned dull and lost its appearance. Still, most contemporary and modern writers regard the tile work of the Masjed-e Shah as inferior in both quality and beauty compared to those covering the Lotfallah Mosque, the latter often referred to by contemporary Persian historians, such as Iskandar Munshi, as the mosque of great purity and beauty. The architects also employed a great deal of marble, which they gathered from a marble quarry in nearby Ardestan. Throughout the building, from the entrance portal and to the main building, the lower two meters of the walls are covered with beige marble, with beautifully carved poles at each side of every doorway and carved inscriptions throughout. Above this level begins the mosaic tiles that cover the rest of the building.

The entrance portal of the mosque displays the finest tile decoration in the building. It is entirely executed in tile mosaic in a full palette of seven colors (dark Persian blue, light Turkish blue, white, black, yellow, green and bisquit). A wide inscription band with religious texts written in white thuluth script on a dark blue ground frames the iwan. The tiles in the Masjed-e Shah are predominantly blue, except in the covered halls of the building, which were later revetted in tiles of cooler, yellowy-green shades.

Facing northwards, the mosque’s portal to the Maidan is usually under shadow but since it has been coated with radiant tile mosaics it glitters with a predominantly blue light of extraordinary intensity. The ornamentation of the structures is utterly traditional, as it recaptures the classic Iranian motifs of symbolic appeal for fruitfulness and effectiveness. Within the symmetrical arcades and the balanced iwans, one is drowned by the endless waves of intricate arabesque in golden yellow and dark blue, which bless the spectator with a space of internal serenity.
Architects

The architect of the mosque is reported to be ″Ostad Ali Akbar Esfahani″.
Measurements

The port of the mosque measures 27 m (89 ft) high, crowned with two minarets 42 m (138 ft) tall. The Mosque is surrounded with four iwans and arcades. All the walls are ornamented with seven-color mosaic tile. The most magnificent iwan of the mosque is the one facing the Qibla measuring 33 m (108 ft) high. Behind this iwan is a space which is roofed with the largest dome in the city at 52 m (171 ft) height. The dome is double layered. The whole of the construction measures 100 by 130 metres (330 ft × 430 ft), with the central courtyard measuring 70 by 70 metres (230 ft × 230 ft).


fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti
colaboração: 
Ali Reza Sarvdalir

Agricultora de Minas Gerais, Brasil, transforma fazenda centenária em museu rural

Carro de boi, arados, moinho, monjolos, carneiro hidráulico, engenho e alambique. Esses são alguns dos atrativos presentes em uma propriedade rural centenária do município de Inhapim, no Vale do Rio Doce. O local se transformou em museu rural e recebe diversos turistas e alunos de escolas públicas e particulares da região. A ação conta com o apoio da Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural do Estado de Minas Gerais (Emater-MG).


A história começou em 1920, quando uma família partiu em um carro de boi de Rio Pomba, na Zona da Mata, e se estabeleceu no município de Inhapim. As características dessa época foram preservadas e a propriedade se transformou em ponto turístico para proporcionar aos visitantes a vivência da agricultura familiar. Desde a inauguração do local como museu, em 2014 com o nome de Museu Rural Mamédio Francisco Militão, aproximadamente 600 visitantes já passaram pela propriedade.

“Era uma ideia antiga, já que a propriedade tem um vasto acervo e apresenta objetos típicos da história da agricultura familiar. São estruturas centenárias que mostram as riquezas do campo. Temos passeios com carros de boi e diversos objetos típicos, como arados, moinho, monjolos, carneiro hidráulico, engenho, e alambique, entre outros. Podemos dizer que é um museu vivo porque está tudo funcionando. Também é uma homenagem ao meu pai, que deu nome ao local, e iniciou toda essa história”, explica a agricultora familiar e idealizadora do projeto, Maria das Dores Militão Barroso.


Um dia na fazenda
O museu apresenta diversas atividades para os visitantes. A Emater-MG ajudou a estruturar e organizar o local para receber turistas e excursões escolares. As visitas são guiadas e todos também podem fazer as refeições na própria fazenda.

“Apoiamos o projeto desde a implantação. A ideia era transformar o local em um produto do turismo rural. Ajudamos a criar um roteiro de visitação, que aborda toda parte de preservação ambiental e apresenta, através de objetos, o ciclo da cana-de-açúcar e a história da agricultura familiar. Os visitantes conhecem de perto como funciona uma propriedade rural”, destaca a coordenadora regional da Emater-MG, Ana Laura Chaves.


As atividades da rotina do campo ficam disponíveis aos visitantes. O museu apresenta um universo desconhecido para muitas pessoas, principalmente dos centros urbanos. “Tem, por exemplo, um pilão que se move um gerador de energia que funcionam a com a ajuda da correnteza de um córrego. Também vale destacar a integração com a natureza”, ressalta a coordenadora.


Produção Agrícola

Com assistência técnica dos técnicos da Emater-MG, a propriedade também é utilizada para produção agrícola. Há plantação de arroz e feijão, em baixa escala, e produção de rapaduras e cachaça para comercialização. São produzidos 30 mil litros de cachaça por ano. O trabalho é realizado em parceria com associações de agricultores familiares da região. Mais informações do sobre o museu e agendamento de visitas pelo telefone (33) 9123-3901.

Fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti Emater MG

AGENDAS MUNDI XLVII – MUSEOS DE ARABIA SAUDITA -- · en CULTURA, MUSEO,MUSEOGRAFÍA, OPINIÓN, RELATO, VIAJES. ·

Lugar de nacimiento y centro espiritual del Islam, Arabia Saudita es tan rica en atractivos como lo es en el simbolismo de la cuna del integrismo y del terror (demasiado apellido bin Laden). También es uno de los lugares más difíciles de la tierra para ser visitados por innumerables razones que no vamos a listar aquí, además de lo que se os puede revolver el estómago al observar actitudes locales propias del medievo más cutre. 

Para los que tengan el ánimo de ir, podrán visitar el lugar mágico delos templos excavados en las rocas de Madain Saleh, y que se pueden considerar el mayor tesoro de Arabia. Abundan otras maravillas como es la visión del desierto tal y como lo hemos visto en las grandes producciones de Hollywood. Desde los ecos de T.E. 

Lawrence (de Arabia) a lo largo del ferrocarril de Hejaz a las ruinas de adobe de Dir’aiyah. Jeddah, nos encontraremos en la puerta de entrada a las ciudades santas de La Meca y Medina; esta última con una vieja zona encantadora hecha de coral, mientras que la costa del Mar Rojo tiene fama de albergar el buceo de clase mundial. Por otra parte, esta es una tierra de una belleza natural impresionante, sobre todo los paisajes de las montañas de Asir, en el suroeste del Reino. 

Lo mejor de todo, hay pocos lugares que se pueden decir son la última frontera del turismo popular. Tanto si eres un expatriado o un peregrino, Arabia Saudita es todo un reto para el visitante. Ojo con los calores, aunque en España el sol también está pegando.

¿Y tienen museos?… La ciudad de Jeddah, y no Riad, se lleva la palma, aunque hay muchos nuevos museos en proyecto y construcción en la capital.



Este museo avant garde estilo musulmán es uno de los más importantes en el Medio Oriente. Encerrado dentro de la arquitectura “moderna”, sus dos plantas contienen ocho galerías bien diseñadas con material informativo que cubre la historia árabe, la cultura y su arte. Las galerías exponen bellos grabados rupestres muy evocadores de lo que fue y ya no es, y una reconstrucción a gran escala de una tumba nabatea de Madain Saleh. Se pueden visionar películas (en inglés con el uso de auriculares) proyectadas en 180 pantallas que complementan las exposiciones, así como visitas virtuales a lugares importantes de su historia, y con el apoyo también de excelentes pantallas interactivas.

2. Museo Regional de Arqueología y Etnografía (sin site) | Jeddah


Uno de los principales museos de Jeddah es el Museo Regional de Arqueología y Etnografía. Expone una importante colección de objetos que van desde la Edad de Piedra atribuidos al periodo Achelense encontrados en las cercanías de Wadi Fatimah, hasta objetos y muestras que presentan su historia pre-islámica y otros objetos que ilustran el surgimiento del Islam. Una segunda colección contiene elementos etnográficos que retratan la reciente cultura de la región. El museo se encuentra en el histórico Palacio Khuzam en el barrio de Al-Nuzlah al-Yamaniyah al sur de Jeddah. El edificio fue construido como palacio real entre 1928 y 1932 bajo la supervisión de Muhammed bin Laden (que nombre más horrible).



“Toda la ciencia que se pueda imaginar se explica en este museo bajo la tutela del entretenimiento” (fuente del propio museo), siendo, en un principio, un planteamiento excelente. Lo cierto es que alrededor de 200.000 personas visitan este centro científico y cultural cada año. Un lugar peculiar para ampliar el conocimiento de las ciencias y, como no, puedes visitar el planetario que no puede faltar en un museo de ciencias que se precie.

4. Museo de las Civilizaciones de Al-Tayibat (sin site) | Jeddah


Su exposición permanente se extiende a lo largo de cuatro pisos y que van desde una amplia muestra de exquisitos manuscritos islámicos, pasando por monedas antiguas y hasta una impresionante colección de muebles y cerámica. Las exposiciones están acompañadas de títulos comprensibles y paneles informativos, así como algunos dioramas. Tened en cuenta que el museo no abre si vais menos de 10 personas y no hay nadie dentro; si sois menos trata de formar un grupo o que el hotel haga las gestiones para unirse a uno.

5. Museo y Sitio Arqueológico de Mada’in Saleh (sin site) | Al-‘Ula


Lugar también conocido como Al-Hiyr o Hegra, es un sitio arqueológico pre-islámico ubicado en el sector de Al-Ula, dentro de la circunscripción de Al-‘Ula. La mayoría de los vestigios encontrados pertenecen al reino nabateo (siglo 1 dC.). El sitio constituye el asentamiento más al sur y más grande del reino después de Petra. El Corán data este asentamiento en el periodo del pueblo Thamud después de Noé, pero por delante de Moisés. Según el texto islámico, los Thamudis, que tallaban sus casas en las montañas, fueron castigados por Dios por su práctica en la adoración de ídolos, siendo golpeada por un terremoto acompañado de relámpagos y explosiones (sí que fue un castigo). 

Por lo tanto, el sitio se ha ganado la reputación como un lugar maldito -. una imagen que el gobierno nacional está tratando de superar, ya que busca desarrollar Mada’in Saleh por su potencial turístico. En 2008 la UNESCO proclamó Mada’in Saleh como Patrimonio de Humanidad, convirtiendo Arabia Saudita en el primer país de la zona con esta distinción. Fue elegida por la excelente conservación de sus restos de la Antigüedad tardía, especialmente los monumentos excavados en la roca además de las tumbas con sus fachadas ricamente ornamentadas provenientes del reino Nabateo.



Es el primer museo especializado en historia, arquitectura y patrimonio construido en Medina. El museo exhibe muestras de la cultura islámica, así como una magnífica y extensa historia sobre la ciudad desde la primera llegada del Profeta (en Al Madinah) hasta nuestros días. Con la exposición de sus historias y leyendas (inglés), esculturas y colecciones únicas, el museo atrae a los visitantes para realizar un recorrido urbano desde el momento de la iluminación de Al Medina y a través de los tiempos.

7. Museo Fortaleza de Al Masmak | Riad


A principios de la década de 1980, el fuerte fue renovado totalmente y se hizo el museo. Una vez que se hizo pasó a formar parte de lo que se conoce en Riad como Centro Histórico del Rey Abdulaziz, una serie de edificios históricos restaurados en la ciudad. Es famosa su puerta “palmera”, que tiene una abertura en el centro de la puerta, llamada al-Khokha, que es justo lo suficientemente grande para que solo una persona pase a la vez, siendo esto una característica defensiva diseñada para permitir que las personas salieran y entraran en la fortaleza sin abrir la puerta. El castillo también encierra una mezquita y un pozo de agua. Los techos están cubiertos con dibujos de palmeras. Los pasillos comunicantes de las habitaciones son laberínticos, con patios interiores revestidos de madera policromía. El museo incluye una exposición con muchas armas antiguas, trajes y artefactos agrícolas típicos de la zona.



Este museo consta de una exposición permanente de 10.000 objetos pertenecientes a la histórica civilización de la ciudad de Riad. El Museo Abdul Raouf de Khalil de Riad está clasificado en tres secciones: La primera sección explica la vieja herencia de Arabia, el segundo se ocupa del Imperio Otomano y la tercera está relacionada con el desarrollo no solo de la ciudad sino del país entero. El museo cuenta con la colección de las auténticas joyas, de los restos de civilizaciones anteriores, con la exposición de muchas armas antiguas, trajes y artefactos agrícolas, que no pueden faltar en los museos árabes de este estilo.

9. Museo Municipal de Jeddah (sin site) | Jeddah


Construido en el año 1900 en el estilo arquitectónico tradicional Hijazi, el edificio Beit al-Balad sirvió como sede de la colonia británica en Riad desde los tiempos de la Primera Guerra Mundial hasta la década de 1930. Los británicos tuvieron un papel importante en la remodelación del mapa de la región, a partir de la historia romántica de Lawrence de Arabia, al romper la promesa de ser un país árabe independiente unificado y constituido, para pasar a ser un reino débil del Hiyaz, usurpado por la dinastía saudí, con la aprobación de los del té a las 5. Nada de esta historia es vista con buenos ojos por los locales. En cualquier caso, Beit al-Balad fue uno de varios edificios utilizados por la legación británica, siendo el único que ha sobrevivido. Fue restaurado recientemente, convirtiéndose en el Museo Municipio de Jeddah, dedicado a la historia de la ciudad.

10. Museo de Rijal Alma (sin site) | Rijal Alma


Se encuentra en Rijal Alma, un pueblecito de piedra en la provincia de Asir, Arabia Saudita, que una vez fue la capital del principado de Hala en 1331 dC. Se encuentra en la ruta comercial que conecta el Yemen, la Meca y el Mar Rojo. La pequeña ciudad fue laboriosamente construida a partir del uso de la piedra de la zona, con algunos edificios que alcanzan los siete pisos de altura, remachados en sus vamos con un reluciente cuarzo blanco. 

El pueblo finalmente cayó en mal estado y abandono, pero se hizo un proyecto emprendedor para ser restaurado y conservado por la comunidad local ganando el Premio Príncipe Sultán bin Salman para la Preservación del Patrimonio Urbano en 2006. Unos 50.000 turistas descienden del Monte Suda, ya sea por el teleférico o por la carretera sinuosa terminando a 3000 metros de altura, para poder visitar este pueblo de hechizo. Más que el museo lo que recomendamos es la visita completa al lugar.

Vamos a evitar zonas conflictivas que son muy peligrosas y que además nos ponen muy tristes, no es el momento. Obviaremos por tanto algunos lugares que son muy importantes en la historia de la Humanidad, pero que desgraciadamente están destruidos o en manos de Isis. 

No queremos que se nos ensombrezca el ánimo y menos en tiempo de verano, momentos de descanso y viajes agradables. Por lo tanto, nos vamos a desviar tomando el rumbo hacia lugares más propicios para ser felices, lugares para el esparcimiento y que enriquecen nuestro conocimiento del mundo. Hasta el viernes que viene, feliz fin de semana a todos y todas.




fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti Espacio Visual Europa (EVE)

Musée d'archéologie à Tétouan

Il est situé au centre ville à l'intersection entre la Médina et la ville moderne. Il occupe un édifice construit spécialement pour cette fin en 1939 et inauguré le 19 juillet 1940. Il revêt une grande valeur scientifique et patrimoniale.


la majorité des objets qui y sont exposés proviennent de fouilles anciennes et modernes entreprises dans le nord du Maroc.Ils donnent une idée sur la préhistoire comme l'histoire préislamique (phénicienne punico-maurétanienne et romaine) et islamique de la région, rapproche le visiteur du passé et de ses habitants et lui offrent une image concrète sur le mode de vie. Le matériel archéologique est riche et diversifié: céramique, amphores, mosaïques, inscriptions, stèles, éléments d'architecture, monnaies antiques, outils préhistoriques en pierre et en os, restes fauniques etc...

Le musée se compose d'un jardin de style andalou, d'un vestibule, de trois salles d'exposition permanente, d'une salle de projection, d'un petit atelier de restauration, d'une réserve et de bureaux administratifs.

L’exposition :

la visite du musée concerne les espaces suivants:

Le jardin de style andalou : Il offre au visiteur six mosaïques romaines datant de la fin du Ilèrne siècle ap. J.C. et trouvées à Lixus, une collection de stèles funéraires islamiques provenant du cimetière de Tétouan (XVI et XVII ème siècle), un ensemble d'amphores romaines de formes différentes, inscriptions lybiques et lybico-latines, un matériel divers provenant de Lixus et de Tamuda:moulins, bases de statues portant des inscriptions latines, des citernes en pierre, des chapiteaux en marbre, des colonnettes et des lavoirs en pierre, des vestiges portugais mis au jour à Qsar Es- Seghir.

Le vestibule.

A partir du jardin, on accède à ce petit espace où sont présentées deux mosaïques romaines (celle des trois grâces et celle du voyage bacchique) découvertes à Lixus et datant de la fin du Il ème siècle après J.C.

La salle 1:

le vestibule introduit le visiteur à l'intérieur du musée à traverse un petit couloir et arrive à la première salle réservée aux traces préhistoriques d'occupation de la région (500 000 ans) jusqu'aux époques médiévales ( XVIème siècle). Entre autres, sont exposés des outils préhistoriques en pierre taillée (Acheuléen, Moustétien, Atérien, Ibéraumaurisien, Néolithique) mis au jour à Oued Marti , Had Gharbia et M'zora..., de la céramique néolithique et des restes fauniques trouvés dans les grottes de Ghar Kahal et Taht Ghar. On peut aussi admirer le fameux monument mégalithique de M'zora à travers une maquette, un fragment de gravure rupestre et deux meules néolithiques.

La salle présente également des restes punico-maurétaniens comme le sphinx en marbre, des lampes en terre cuite, des témoins romains comme la sculpture en bronze de la lutte entre Hercule et Antée, de la céramique et autres éléments en bronze. Ces témoignages proviennent de trois sites principaux: Sidi Abdessalam del Bhar, Tamuda et Lixus.

Les vestiges islamiques comme les carreaux de zéllige, les fragments de margelles de puits, les vases décorés, les lampes..., proviennent de Lixus et de Qsar Es- Seghir.
La salle 2 :

Connue par la salle des mosaïques, elle présente quatre des plus belles mosaïques romaines datant de la fin du Il ème siècle après J.C. et provenant de la ville antique de Lixus.

Le sol des chambres dans les maisons romaines était souvent pavé de mosaïques montrant des motifs géométriques et des scènes mythologiques.

Les mosaïques de cette salle ont été découvertes dans l'une des plus belles maisons: la maison de Mars et Rhéa Sylvia:

1- la mosaïque de la rencontre du dieu Mars et de la "déesse" Rhéa Sylvia installée sur le mur au fond de la salle. Outre l'emblème central, la mosaïque présente des motifs géométriques de couleurs vives.

2- la mosaïque de Vénus et Adonis installée sur la paroi latérale gauche de la salle à partir de l'entrée.Les deux personnages sont presque nus, les pieds croisés et entourés d'Eros et d'oiseaux.

3- un pavement à motifs géométriques installé au sol au fond de la salle. Il constituait la continuité de la mosaïque de Vénus et Adonis.

4- la mosaïque installée au sol à l'entrée de la salle découverte dans l'une des chambres de la maison de Mars et Rhéa Sylvîa à côté de la première mosaïque. L'emblème circulaire central montre une scène mythologique.
La salle 3 :

A l'étage, le visiteur accède à la troisième salle réservée à quelques aspects du mode de vie de nos prédécesseurs dans la région du Nord Ouest marocain en général et de Tétouan en particulier.

La majorité des objets exposés concernent les époques antiques et essentiellement la période romaine. Ceux relatifs aux époques préhistoriques et islamiques sont moins importants en nombre.

Les thèmes présentés relèvent de l'armement (pointes de flèches en silex, brassard en bronze, poignard en bronze, boutons militaires en os ... ), de l'éclairage (lampes à huile en terre cuite et en bronze), des pratiques et rites funéraires (umes, patères, lacrimatoires, inscriptions ... ), de la religion (sculpture de dieux ou déesses, sculpture de la lutte d'Hercule et d'Antée ... ), de la maison et meubles romains (appliques de lits en bronze, objets de décoration en bronze ... ), de la cuisine et de la vaisselle (fragments d'oeufs d'autruche, fragments de vases néolithiques, plats, bols, jarres, couteaux en fer, brûle-parfums ... ), et autres aspects de la vie de l'époque romaine: la pêche, la couture, la musique, la médecine et la chirurgie

Le musée offre également au visiteur une vitrine présentant un échantillon intéressant de monnaies antiques (maurétaniennes ou romaines) découvertes à Lixus, à Tamuda et Tanger, un candélabre romain en bronze découvert à Lixus, un genou d'une grande statue en marbre et un buste de Caton d'utique.


Musée Archéologique de Tétouan 
2 rue Ben H’saïn, B.P. 41
Tétouan 93 000. 
Tél: (+212) 539 96 73 03


fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti http://www.minculture.gov.ma/fr/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=133&lang=fr