Ouvir o texto...

sábado, 19 de setembro de 2015

Алексей Егорович Егоров. - Alexei Yegorov Zhukovsky, artista excepcional. - Pictures outstanding artist are presented for the most part by the State Russian Museum and the State Tretyakov Gallery.

Алексей Егорович Егоров – является выдающимся художников в плеяде конца 18-19 века. Не зря он получил негласное второе имя «Русский Рафаэль», пожалуй, лучше чем он и по сей день никто не может изобразить человеческое тело.
Фирс Журавлёв.Девичник в бане.1885.


Биография Алексея Егоровича Егорова: Молодые годы. 

Ничего или практически ничего не известно о начале жизни талантливейшего русского художника. Приблизительной датой его рождения называют год 1776. Он и сам ничего не мог вспомнить о первых годах своей жизни, единственным его воспоминанием остались шелковый халат, расшитые сапоги да кибитка. Поэтому биография калмыцкого мальчика начинается с того момента, когда подобрали его во время военного похода казаки. Какое-то время найдёныш провел в воспитательном московском доме, до тех пор, пока в 1782 году не был отправлен в Воспитательное Училище при Императорской Академии Художеств в Санкт-Петербурге, где учился у лучших профессоров того времени Угрюмова и Акимова. Учеба давалась будущему светилу российской живописи более чем легко, за свои работы с натуры он не раз удостаивался золотых и серебряных медалей. По окончании академии, Егоров был удостоен высочайшей чести преподавать в академических классах рисование, что было очевидным признанием его таланта и мастерства. 

Биография Алексея Егоровича Егорова: Зрелые годы. 

В 1803 году, наконец воспользовался правом заграничной поездки, данным ему академией и отправился в Рим. Итальянский период его жизни и творчества стал одним из самых ярких и породил массу легенд вокруг личности талантливого художника. Итальянцы, хранители мировых традиций в области портретной живописи, и уверенные в том, что лучше них самих никто не может изобразить человеческое тело, были вынуждены признать в молодом русском живописце очевидный талант. Поговаривали, что горожане готовы были платить за портреты столько золота, сколько монет умещалось на картине. Его мастерство было удостоено наивысших похвал от итальянских и не только коллег. Такие гиганты классицизма, как Канова и Камуччини, даже использовали его эскизы в своих работах, а Папа Римский предложил ему навсегда остаться в Италии в роли придворного живописца. Это хоть и польстило Алексею Егоровичу, однако от заманчивого предложения он отказался и в 1807 году, как только истёк срок его пенсионерства, возвратился в уже ставший родным для него Петербург. Вернувшись летом, он получил должность адьютанта-профессора Академии Художеств, а уже в сентябре, за эскиз картины «Положение во гроб» стал академиком. Родная академия как всегда отнеслась к нему благосклонно, уже в 1812 году Егоров стал профессором исторической живописи, в 1831 году удостоился профессорского звания первой степени, а еще через год дослужился до высшего в иерархии заслуженного профессора.

Поющие слепцы.Из серии "Нищие".1764-1765.

Большую часть его творчества занимали работы религиозной направленности. Во многих петербуржских церквях представлены его работы (церковь Преображения, конного полка, Казанский собор, церковь Святой Екатерины, Сионский собор и многие другие). Также Егоров очень много пишет на сюжеты из Священного Писания. Многие из его картин и по сей день считаются эталонами академического искусства. Вся жизнь Алексея Егоровича прошла в служении искусству и неразрывно была связана с Академией художеств, где он пользовался неизменным авторитетом и уважением как среди коллег, так и среди учеников. Потому, он никак не ожидал той злой шутки, которую сыграла с ним судьба в последние годы жизни. Императору Николаю I, почитавшему себя человеком многое в искусстве разумеющим, не понравились картины для церкви Царского села. И в году 1835 он повелел внести выговор, всем принимавшим в их написании участие. Среди попавших под недовольство государя был и Егоров. Еще через пять лет император уже потребовал увольнения именитого и уважаемого художника. Ни совет, спешно собранный Академией для защиты мастера, ни прошения от учеников положительного результата не возымели. Однако это не только не испортило репутацию художника, а скорее наоборот подняло её в глазах его многочисленных учеников, которые до конца дней учителя обращались к нему и за советами, и за рецензиями. Умер Алексей Егорович за работой в 1851 году. 

Самые известные картины Алексея Егоровича Егорова. 

Егоров прожил долгую и плодотворную жизнь, написав не одну сотню удивительных картин. Самыми известными его творениями считаются: «Отдых на пути в Египет», «Явление Христа Марии Магдалине», «Мадонна с Христом и Иоанном», «Истязание спасителя», портрет Княгини Галициной, «Купальщицы», «Сусанна», «Явление ангела Апостолу Петру». 

Принадлежность картин Алексея Егоровича Егорова к художественным стилям. 



Период, в который творил Егоров, а также несколько лет, проведенные в Италии, не могли не оставить след на его творчестве. Само собой стилистика его картин была продиктована великим классицизмом. В любых его работах, не важно, были то портреты или жанровые композиции или картины с религиозным содержанием, дух классицизма неизменно проглядывался в них невооружённым глазом. 

Музеи и галереи – места выставок картин Алексея Егоровича Егорова. 

Картины выдающегося художника представлены по большей части в Государственном Русском Музее и Государственной Третьяковской Галереи.



fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti
colaboração: Taya Omelchenko
http://www.liveinternet.ru/users/altstadt/rubric/3233630/



--br
Aleksei Egorovich Egorov - uma galáxia de artistas em circulação no final de 18-19 séculos. Não admira que ele tem tácito segundo nome "Rafael Russo", talvez melhor do que é, até hoje ninguém pode descrever o corpo humano.

Biografia Aleksei Egorovich Egorov: anos novos.

Nada, ou quase nada se sabe sobre o início da vida de um artista talentoso russo. Botas data aproximada do seu nascimento é chamado o ano de 1776. Ele próprio não conseguia se lembrar de nada sobre os primeiros anos de sua vida, sua apenas memórias robe de seda bordadas kibitka sim. Portanto biografia Kalmyk menino começa com o momento em que ele pegou durante uma campanha militar cossacos. Algum tempo gasto no educacional enjeitado Moscou casa, enquanto em 1782, não foi enviado para a escola de ensino na Academia Imperial de Artes em São Petersburgo, onde estudou com os melhores professores da época Ugryumova e Akimov. Estudo foi dada para o futuro luminar de arte russa sobre fácil, por seu trabalho de vida, ele tem sido repetidamente premiado com ouro e medalhas de prata. Após a academia, Yegorov foi condecorado com a mais alta honra na acadêmicas de ensino aulas de desenho, que era aparente reconhecimento de seu talento e habilidade.

Biografia Aleksei Egorovich Egorov: anos maduros.

Em 1803, finalmente tomou a direita viajar para o exterior, de acordo com sua academia e foi para Roma. Período italiano de sua vida e obra se tornou um dos mais brilhantes e gerou uma série de lendas em torno da personalidade de um artista talentoso. Os italianos, os guardiões das tradições do mundo no campo do retrato, e confiante de que se aperfeiçoam, ninguém pode descrever o corpo humano, foram forçados a admitir a um jovem pintor russo talento óbvio. Dizia-se que os cidadãos estavam dispostos a pagar para retratos ouro tanto quanto moedas caber na foto. Sua habilidade foi premiado com o mais alto elogios dos colegas italianos e apenas não. Esses gigantes da clássica como Canova e Kamuchchini, mesmo usou seus desenhos em suas obras, como o Papa convidou-o a permanecer para sempre na Itália como um pintor da corte. Este, embora lisonjeado por Alexey Egorovich, mas a partir da oferta tentadora ele recusou, e em 1807, quando expirou pensionerstva voltou a se tornaram casa para ele Petersburg. Voltar no verão, ele foi nomeado professor adjunto da Academia de Artes e, em setembro, um esboço para a pintura "O Enterro" tornou-se um acadêmico. Academia nativa como sempre o tratou gentilmente, já em 1812 Egorov se tornou professor de pintura histórica, em 1831, foi agraciado com o título de professor de primeiro grau, e um ano depois foi promovido a senior na hierarquia de Distinguished Professor.

A maior parte de seu trabalho é o trabalho de orientação religiosa. Em muitas igrejas peterburzhskikh apresentou o seu trabalho (Igreja da Transfiguração, regimento de cavalaria, Catedral Kazan, Igreja de Santa Catarina, Catedral Sioni e muitos outros). Egorov também escreveu um monte de cenas das Escrituras Sagradas. Muitas de suas pinturas para este dia é considerado um ponto de referência da arte acadêmica. Toda a vida Alexey Egorovich ocorreu no serviço da arte e indissoluvelmente sido associado com a Academia de Artes, onde desfrutou a mesma autoridade e respeito entre os colegas e entre os estudantes. Porque ele não esperava que a piada mal interpretado por sorte com ele em seus últimos anos. Imperador Nicolau I, um homem pensa ser muito na arte é claro, não gostou das pinturas para a igreja de Tsarskoye Selo. E no ano de 1835, ele mandou trazer uma reprimenda, a todos aqueles que participaram na sua escrita. Entre os que caíram sob o desprazer do soberano era e Yegorov. Cinco anos mais tarde, o imperador pediu demissão do pintor eminente e respeitada. Nem o Conselho, reunido às pressas pela Academia para a proteção de mestre ou petições por estudantes não produziu um resultado positivo. No entanto, é não só estragou a reputação do artista, mas sim o oposto levantou-lo na frente de seus muitos discípulos que até o final do dia o professor se virou para ele e para o conselho, e comentários. Alexey Egorovich morreu no trabalho em 1851.

A pintura mais famosa de Alexey Egorovich Egorov.
Egorov viveu uma vida longa e frutífera, tendo escrito mais de cem fotos maravilhosas. A mais famosa de suas criações são: "Descanso na Fuga para o Egito", "O Aparecimento de Cristo a Maria Madalena", "Madonna com Cristo e São João", "Tortura salvador", um retrato da princesa Galitsina, "Banhistas", "Susanna", "O fenômeno do anjo apóstolo Peter. "

Composição das pinturas de Alexei Yegorov Yegorovich para estilos artísticos.

O período em que trabalhou Yegorov, e alguns anos passados ​​em Itália, não poderia deixar de deixar uma marca em seu trabalho. Claro que o estilo de suas pinturas foi ditada pelo grande classicismo. Em todo o seu trabalho, não importa o que eram os retratos e cenas de gênero ou pinturas com conteúdo religioso, o espírito do classicismo sempre se esconde em si a olho nu.

Museus e galerias - locais de exposições de pinturas de Alexei Yegorov Zhukovsky.

Pictures artista excepcional são apresentados em sua maior parte pelo Museu do Estado Russo e da Galeria Estatal Tretyakov.


--in
Aleksei Egorovich Egorov - a galaxy of outstanding artists at the end of 18-19 centuries. No wonder he got tacit second name "Russian Rafael", perhaps better than it is to this day no one can depict the human body.

Biography Aleksei Egorovich Egorov: Young years.

Nothing, or almost nothing is known about the early life of a talented Russian artist. Approximate date of his birth is called the year of 1776. He himself could not remember anything about the first years of his life, his only memories silk robe embroidered boots kibitka yes. Therefore biography Kalmyk boy begins with the moment when he picked up during a military campaign Cossacks. Some time spent in the educational foundling Moscow home, as long as in 1782, was not sent to the educational school at the Imperial Academy of Arts in St. Petersburg, where he studied with the best professors of the time Ugryumova and Akimov. Study was given to the future luminary of Russian art over easy, for his work from life, he has repeatedly been awarded gold and silver medals. After the academy, Yegorov was awarded the highest honor in academic teaching drawing classes, which was apparent recognition of his talent and skill.

Biography Aleksei Egorovich Egorov: Mature years.

In 1803, finally took the right traveling abroad, according to his academy and went to Rome. Italian period of his life and work became one of the brightest and generated a lot of legends around the personality of a talented artist. The Italians, the keepers of the traditions of the world in the field of portraiture, and confident that better themselves, no one can depict the human body, were forced to admit at a young Russian painter obvious talent. It was said that citizens were willing to pay for portraits as much gold as coins fit on the picture. His skill was awarded the highest praise from the Italian and not only colleagues. Such giants of classical as Canova and Kamuchchini, even used his sketches in his works, as the Pope invited him to remain forever in Italy as a court painter. This, though flattered by Alexey Egorovich, but from the tempting offer he refused, and in 1807, when it expired pensionerstva returned to have become home for him Petersburg. Returning in the summer, he was appointed adjutant professor of the Academy of Arts, and in September, a sketch for the painting "The Entombment" became an academician. Native Academy as always treated him kindly, as early as 1812 Egorov became professor of history painting, in 1831 was awarded the title of professor of the first degree, and a year later was promoted to senior in the hierarchy of Distinguished Professor.

Most of his work is the work of religious orientation. In many churches peterburzhskikh presented his work (Church of the Transfiguration, cavalry regiment, Kazan Cathedral, Church of St. Catherine, Sioni Cathedral and many others). Egorov also wrote a lot of scenes from the Holy Scriptures. Many of his paintings to this day is considered a benchmark of academic art. All life Alexey Egorovich took place in the service of art and indissolubly been associated with the Academy of Arts, where he enjoyed the same authority and respect among colleagues and among students. Because he did not expect that the evil joke played by fate with him in his last years. Emperor Nicholas I, a man think himself to be much in the art of course, did not like the paintings for the church of Tsarskoye Selo. And in the year 1835, he commanded to bring a reprimand, to all those who participated in their writing. Among the fallen under the displeasure of the sovereign was and Yegorov. Five years later, the emperor has demanded dismissal of the eminent and respected painter. Neither the Council, hastily assembled by the Academy for the protection of master or petitions by students did not produce a positive result. However, it is not only spoiled the reputation of the artist, but rather the opposite has raised it in front of his many disciples who until the end of days the teacher turned to him for advice and, and reviews. Alexey Egorovich died at work in 1851.

The most famous painting of Alexey Egorovich Egorov.

Egorov lived a long and fruitful life, having written more than one hundred wonderful pictures. The most famous of his creations are: "Rest on the Flight into Egypt", "The Appearance of Christ to Mary Magdalene," "Madonna with Christ and St. John," "Torture savior", a portrait of Princess Galitsina, "Bathers", "Susanna", "The phenomenon of angel apostle Peter. "

Membership of paintings by Alexei Yegorov Yegorovich to artistic styles.

The period in which worked Yegorov, and a few years spent in Italy, could not fail to leave a mark on his work. Of course the style of his paintings was dictated by the great classicism. In all his work, no matter what were the portraits and genre scenes or paintings with religious content, the spirit of classicism always lurks in them with the naked eye.

Museums and galleries - places of exhibitions of paintings by Alexei Yegorov Zhukovsky.

Pictures outstanding artist are presented for the most part by the State Russian Museum and the State Tretyakov Gallery.

LES JOURNÉES DU PATRIMOINE AU MUSÉE CURIE

Le patrimoine scientifique est à l’honneur au Musée Curie durant le week-end des Journées du Patrimoine les 19 et 20 septembre.


Les Journées européennes du Patrimoine c’est un week-end particulier de la rentrée. Dans plus d’une cinquantaine de pays, des sites culturels et des monuments sont accessibles à tous gratuitement durant deux jours, généralement le 3e week-end de septembre. 

A cette occasion, le Musée Curie est exceptionnellement ouvert de 10h à 18h le samedi 19 et le dimanche 20 septembre. Cette année, la visite du musée s'inscrit dans le thème européen de ces journées : le patrimoine scientifique et technique. C'est en effet, l’occasion de visiter l’ancien laboratoire de Marie Curie, de (re)découvrir sa vie, ses recherches et l'histoire de son laboratoire. Au programme : visite du musée et parcours-enquêtes pour les jeunes. Sans oublier l’exposition Expériences installée dans le jardin du musée. Le patrimoine scientifique est bel et bien à l’honneur au Musée Curie durant ce week-end dédié à la diversité et à la richesse culturelle de l’Europe !

--Petite histoire du Musée Curie et de ses collections

Différents événements ont progressivement conduit à la constitution de collections et à la « patrimonialisation » d’un ensemble constitué de lieux, d’instruments scientifiques, d’archives et de documents du Laboratoire Curie de l’Institut du Radium.


1959
Un an après le décès de Frédéric Joliot, naît l’Association Curie et Joliot-Curie, intimement liée à l’histoire du Musée. Cette association, qui regroupe des proches, parents et anciens collaborateurs des Joliot-Curie, a pour mission de perpétuer la mémoire du couple de savants, à travers leurs travaux scientifiques et leur engagement pour la paix. C’est grâce à cette association que le bureau et le laboratoire de chimie ont été préservés et que des collections ont été constituées. Des instruments du laboratoire sont exposés dans des vitrines à l'entrée du bâtiment dès 1964.

1967
A l’occasion du centenaire de la naissance de Marie Curie, le hall d’entrée du Pavillon Curie est transformé en petit espace d’exposition de 30 m2. Il propose aux visiteurs de découvrir les travaux de Pierre et Marie Curie et de Frédéric et Irène Joliot-Curie, à travers des instruments scientifiques particulièrement significatifs, auxquels s’ajoutent quelques objets conservés par la famille (comme la collection de livres Prix Nobel de 1903 à 1958). De rares privilégiés accèdent alors au "Musée du radium", sur rendez-vous. Depuis sa création, les activités de l’association consistent à participer à des conférences, commémorations, et expositions, ainsi qu’à rassembler des instruments scientifiques et des archives du laboratoire (témoignages, documents, correspondances, photographies, etc.), qui conduisent à diverses publications. La collection s’enrichit au fil des années par des acquisitions, souvent des dons de la famille ou d’anciens du Laboratoire.

1981
Le petit laboratoire de chimie est décontaminé, grâce au soutien de la Ligue française contre le cancer.

1994
Pour répondre à le demande croissante de visites, une Unité mixte de service est créée entre le CNRS et l’Institut Curie, afin d’organiser des visites commentées.

1995
Transfert de Pierre et Marie Curie au Panthéon et création d’un billet de banque à leur effigie. Rénovation des locaux à l’occasion du 75e anniversaire de la Fondation Curie.

Années 2000
Le musée participe à de nombreux événements et sa fréquentation augmente encore. Parallèlement aux visites, les ressources historiques s’organisent autour de la photothèque et des archives du laboratoire. Les documents sont installés dans des locaux permettant leur consultation au 70 rue Mouffetard.

2012
Grâce au legs de Ève Curie-Labouisse, fille cadette de Pierre et Marie Curie, décédée en 2007, l’espace d’exposition est rénové. En septembre, après deux ans de travaux, le Musée Curie rouvre ses portes. Véritable « Centre de Ressources Historiques », le Musée Curie est devenu au fil des décennies la référence internationale sur l’histoire de la famille au cinq Prix Nobel.


fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti
http://curie.fr/actualites/journees-patrimoine-musee-curie-006540

Des livrets historiques remis ce jeudi au musée de l’Aviation de Warluis

L’association Anciens Aérodromes remet ce jeudi deux documents issus de la Seconde Guerre mondiale au musée de l’Aviation à Warluis. Le premier est un recueil de silhouettes d’avions : il était utilisé par les artilleurs français afin de détecter les avions militaires allemands. Le second ouvrage avait pour mission d’aider les artilleurs allemands à repérer les avions des Alliés.


Warluis. Photographies d’avions allemands insérées dans le recueil qui sera remis au musée de l’Aviation. (Musée de l’Aviation.)






Des zones rouges étaient apposées sur les photos des recueils afin de mieux cibler les zones à abattre. Ces ouvrages ont été découverts par un membre de l’association. Le rendez-vous a été fixé à 15 heures.

fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti
http://www.leparisien.fr/warluis-60430/des-livrets-historiques-remis-ce-jeudi-au-musee-de-l-aviation-de-warluis-08-07-2015-4929443.php

--







Le musée de l'Air et de l'Espace dispose d'une infrastructure importante, répartie sur deux zones

La première, sur le site de l'ancienne aérogare, mesure 125 000 m2.

La seconde, de 130 000 m2, se situe sur une ancienne base de l'Armée de l'Air de l'autre côté de l'aéroport, à Dugny. 

Elle permet d'abriter une partie des réserves du musée à l'intérieur de hangars et de conduire les travaux de restauration dans un atelier.

Le musée de l'Air et de l'Espace a deux missions principales

La première, inscrite dans ses statuts, est d'assurer la conservation et l'enrichissement des collections de l'Etat, ainsi que la présentation au public du patrimoine historique et culturel dans le domaine de l'aéronautique et de l'espace.

Le musée conserve des documents, des objets d'art et des matériels aéronautiques et spatiaux, de toutes nationalités, en raison de leur valeur historique, scientifique ou technique.

La seconde, liée à son implantation actuelle, est de conserver la mémoire du site du Bourget.

C'est en effet, sur ce terrain d'aviation créé en 1915 pour les besoins de la guerre, que les compagnies aériennes lanceront, dès 1919, les premières liaisons vers Bruxelles et Londres. 

Ce site témoigne encore de la disparition de Nungesser et Coli et du succès deLindbergh, au-dessus de l'Atlantique-nord en 1927. 

Le musée se doit de valoriser l'aérogare, conçue et réalisée en 1937 par l'architecteLabro, et aujourd'hui protégée au titre des monuments historiques.
Une centaine de personnes travaillent quotidiennement au musée. 

Une partie des personnels est attachée à la restauration et à la conservation des objets ; l'autre à l'accueil des visiteurs, à l'animation, à la promotion, à l'entretien, au développement et à l'administration du musée.


Le musée de l'Air et de l'Espace est un musée d'Etat, dépendant du Ministère de la Défense, placé sous la tutelle de la DMPA, direction de la mémoire, du patrimoine et des archives.

Depuis le 1er janvier 1994, il a le statut d'Etablissement public à caractère administratif (E.P.A.), doté de la personnalité morale et de l'autonomie financière.

Dès son origine, le musée de l'Air et de l'Espace a été conçu comme un musée généraliste ayant pour mission de prendre en compte l'ensemble du domaine aéronautique, civil et militaire, français et étranger.

Vardges Sureniants (Armenian: Վարդգես Սուրենյանց; 27 February 1860 – 6 April 1921) was an Armenian painter, sculptor, illustrator, translator, art critic, and theater artist.

He is considered the founder of Armenian historical painting. His paintings feature scenes from Armenian fairy-tales and various historical events. Although Sureniants had one exhibition dedicated to his works in his lifetime, he was admired by many of his contemporaries which include many well-known figures in Russian and Armenian society including Martiros Saryan, Ilya Repin, and Vladimir Stasov.


In an attempt to respond to the Hamidian massacres,
Sureniants painted a series of paintings which include 
After the Massacre (left) in 1899
and 
Desecrated Shrine (right) in 1895


Vardges Sureniants was born in Akhaltsikhe, Russian Empire in what is now modern day Georgia on 27 February 1860. His father, Hakop Sureniants, was a priest and taught religious history. 

Vardges Sureniants


The Sureniants family then moved to Simferopol in 1868. Sureniants' father was then appointed a presbyter to the Armenian diocese in Moscow. When in Moscow, Sureniants had an opportunity to study at the prestigious Armenian Lazarian School located in the city. In 1876, he furthered his education at the Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture where he graduated in 1879. 

That same year Sureniants went to Munich, Germany where he studied architecture at the Academy of Fine Arts, receiving more education in painting and ultimately graduating from the academy in 1885.

He traveled to Italy in 1881 and visited the island of San Lazzaro degli Armeni where the Armenian Catholic congregation of the Mechitarists is located. In their library he studied Armenian fine art and Armenian manuscripts. 

He created portraits of Mikayel Chamchian and others. In 1883, he wrote his first article which was published in the Armenian newspaper Meghu Hayastani entitled "A Few Words about Armenian Architecture". In 1885–87, he traveled to the Persian cities of Tabriz, Tehran, Isfahan and Shiraz with Russian orientalist Valentin Zhukovski's expedition. 


After his travels, Sureniants translated William Shakespeare's Richard III and sent it to Constantinople so that actor Bedros Adamian could have it produced. In 1890–91 he taught art history at the Gevorkian Seminary in Armenia.

In 1892 Sureniants visited Ani, Lake Sevan and became familiar with the everyday customs of rural Armenian life. In the same year, he went to Moscow where he became involved in many artistic circles. In 1901 an exhibition of his works was held in Baku. This was to be Sureniants' only exhibition in his lifetime. In 1901–02 he sculpted a bust of the Russian Armenian painter Ivan Aivazovsky.

During the Armenian Genocide, Sureniants painted many paintings of survivors who found refuge in Russian Armenia. In 1916 he went to Tiflis, where he and other artists such as Mardiros Saryan and Panos Terlemezian founded the Armenian Artistic Society.

In 1917 Sureniants moved to Yalta where he was commissioned to draw the decorations for the newly built Armenian cathedral. Sureniants decorated the altar, walls, and dome of the church. While decorating the church Surentiants suffered a grave illness. He died on 6 April 1921, and is buried in the premises of the Armenian church of Yalta.

In his early career as an artist, Sureniants became interested in caricatures and sketches during his study at the Lazarian School. While in Munich, Sureniants got into painting and line drawing. Some of his caricatures were published in the Fliegende Blätter magazine. He was also known for his illustrations of famous literary works, including Ferdowsi's Shahname, Alexander Pushkin's The Fountain of Bakhchisaray, the fairy tales of Oscar Wilde and works by the Belgian poet Georges Rodenbach, the Armenian writer Smbat Shahaziz and Alexander Tsaturyan.

Sureniants is often categorized as a realist painter. He once said that "painters must paint life the way it appears in front of our eyes." His style reflected this notion through his depiction of landscapes and historical events. He played an instrumental role in reviving Armenian historical events through the medium of art. Pointilism was one of his chief techniques.

Despite his success as a painter, Sureniants had only one exhibition in his lifetime. However, there have been many posthumous exhibitions in his honor, including exhibitions at Venice (1924), Yerevan (1931, 1941, 1960, 2010) and elsewhere. The most recent exhibition was held in 2010 in honor of Sureniants' 150th anniversary. During the exhibition, the Prime Minister of Armenia, Tigran Sargsyan, said that:

Sureniants can well be ascribed to the family of the world's best artists, and our State has much to do in this respect: the celebration of his 150th anniversary should launch the process of his international recognition. I happened to discover an exciting detail as I familiarized myself with his life experience. During his lifetime, Sureniants had only one personal exposition: in Baku in 1901. Our initiative is exceptional from this point of view as we have tried to bring to the public’s attention all we could collect over time.

Sureniants was well known in the art community and enjoyed personal friendships with a number of famous Russian artists including Igor Grabar, Vasily Polenov, Aleksandr Golovin and the sculptors Alexander Matveyev and Nikolay Andreyev.

Famous figures from across Europe had great appreciation for his work. One such admirer was the renowned Russian painter Ilya Repin who said:

The paintings of Vardges Sureniants fascinated me the first time I saw them; he is a bright exemplar of the new [painting] school – his originality is of unusually high proportions, and his passionate love for the slightest detail is outstanding.

Another admirer was the Russian art critic Vladimir Stasov, who said:

Sureniants' superior skill in painting the architecture of the East while paying close attention to the intricate details of its motifs provides his paintings a splendor of colorfulness.

The renowned Armenian painter, Martiros Saryan, once said of Sureniants that, "with a broad understanding of culture, his best works contained the beating heart of the Armenian nation" and added, "It is therefore certain that Sureniants will last as long as the Armenian people shall last."


fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti  colaboração: Taya Omelchenko

--br
Vardges Sureniants (arménia: Վարդգես Սուրենյանց; 27 fevereiro de 1860 - 6 de abril 1921) era um armênio pintor, escultor, ilustrador, tradutor, crítico de arte e artista de teatro. Ele é considerado o fundador da pintura histórica armênio. Suas pinturas apresentam cenas de armênios contos de fadas e vários eventos históricos. Embora Sureniants teve uma exposição dedicada à sua obra em sua vida, ele era admirado por muitos de seus contemporâneos, que incluem muitas figuras bem conhecidas na sociedade russa e armênio incluindo Martiros Saryan, Ilya Repin, e Vladimir Stasov.

Vardges Sureniants nasceu em Akhaltsikhe, Império Russo no que hoje é dia moderno Georgia em 27 de fevereiro de 1860. Seu pai, Hakop Sureniants, era um sacerdote e professor de história religiosa. A família então se mudou para Sureniants Simferopol em 1868. pai Sureniants 'foi então nomeado presbítero à diocese armênia em Moscou. Quando em Moscovo, Sureniants teve a oportunidade de estudar na prestigiada escola armênia Lazarian localizado na cidade. Em 1876, ele promoveu a sua educação na Escola de Moscovo de Pintura, Escultura e Arquitetura onde se graduou em 1879. Nesse mesmo ano Sureniants foi para Munique, na Alemanha, onde estudou arquitetura na Academia de Belas Artes, recebendo mais educação na pintura e, finalmente, se formar na academia em 1885.

Ele viajou para a Itália em 1881 e visitou a ilha de San Lazzaro degli Armeni, onde a congregação católica armênia dos Mechitarists está localizado. Em sua biblioteca, ele estudou belas-artes e armênio manuscritos armênios. Ele criou retratos de Mikayel Chamchian e outros. Em 1883, ele escreveu seu primeiro artigo que foi publicado no jornal armênio Meghu Hayastani intitulado "Algumas palavras sobre armênio arquitetura". Em 1885-1887, ele viajou para as cidades persas de Tabriz, Teerã, Isfahan e Shiraz com a expedição de orientalista russo Valentin Zhukovski. Depois de suas viagens, Sureniants traduzido de William Shakespeare Richard III e enviou para Constantinopla, para que o ator Bedros Adamian poderia ter produzido. Em 1890-91 ele ensinou história da arte no Seminário Gevorkian na Armênia.

Em 1892 Sureniants visitou Ani, Lake Sevan e tornou-se familiarizado com os costumes da vida quotidiana armênio rural. No mesmo ano, ele foi para Moscou, onde ele se envolveu em muitos círculos artísticos. Em 1901, uma exposição de suas obras foi realizada em Baku. Este era para ser única exposição Sureniants 'em sua vida. Em 1901-1902, ele esculpiu um busto do pintor russo Ivan Aivazovsky armênio.

Durante o genocídio armênio, Sureniants pintou muitos quadros de sobreviventes que encontraram refúgio na Armênia russa. Em 1916 ele foi para Tiflis, onde ele e outros artistas como Mardiros Saryan e Panos Terlemezian fundou a Sociedade Artística armênio.

Em 1917 mudou-se para Sureniants Yalta, onde ele foi contratado para desenhar as decorações para a catedral arménia recém-construído. Sureniants decorou o altar, paredes e cúpula da igreja. Ao decorar a igreja Surentiants sofreu uma doença grave. Ele morreu em 6 de Abril de 1921, e é enterrado nas instalações da igreja armênia de Yalta.

No início de sua carreira como artista, Sureniants tornou-se interessado em caricaturas e desenhos durante seu estudo na Escola Lazarian. Enquanto em Munique, Sureniants entrou em pintura e desenho de linha. Algumas de suas caricaturas foram publicadas na revista Fliegende Blätter. Ele também era conhecido por suas ilustrações de obras literárias famosas, incluindo de Ferdowsi Shahname, de Alexander Pushkin A Fonte da Bakhchisaray, os contos de fadas de Oscar Wilde e obras do poeta belga Georges Rodenbach, o escritor arménio Smbat Shahaziz e Alexander Tsaturyan.

Sureniants é muitas vezes classificado como um pintor realista. Ele disse uma vez que "os pintores devem pintar vida do jeito que aparece na frente de nossos olhos." Seu estilo refletiu essa idéia através de sua representação de paisagens e acontecimentos históricos. Ele desempenhou um papel instrumental em reviver os eventos históricos arménios por meio da arte. Pointilism era uma de suas principais técnicas.

Apesar de seu sucesso como pintor, Sureniants tinha apenas uma exposição em sua vida. No entanto, tem havido muitas exposições póstumas em sua homenagem, incluindo exposições em Veneza (1924), Yerevan (1931, 1941, 1960, 2010) e em outros lugares. A exposição mais recente foi realizada em 2010 em homenagem ao 150º aniversário Sureniants '. Durante a exposição, o primeiro-ministro da Armênia, Tigran Sargsyan, disse que:

Sureniants pode bem ser atribuída à família dos melhores artistas do mundo, e nosso Estado tem muito a fazer a este respeito: a celebração de seu aniversário de 150 anos deve iniciar o processo de seu reconhecimento internacional. Aconteceu de eu descobrir um detalhe emocionante como eu me familiarizei com sua experiência de vida. Durante sua vida, Sureniants tinha apenas uma exposição pessoal: em Baku em 1901. Nossa iniciativa é excepcional a partir deste ponto de vista que temos tentou chamar a atenção do público tudo o que podíamos recolher ao longo do tempo.

Sureniants era bem conhecido na comunidade artística e apreciamos amizades pessoais com uma série de famosos artistas russos Igor Grabar incluindo, Vasily Polenov, Aleksandr Golovin e os escultores Alexander Matveyev e Nikolay Andreyev.

Figuras famosas de toda a Europa tinha grande apreço por seu trabalho. Um tal admirador foi o renomado pintor russo Ilya Repin, que disse:

As pinturas de Vardges Sureniants me fascinou a primeira vez que os vi; ele é um brilhante exemplar da nova [pintura] escola - sua originalidade é de proporções anormalmente elevadas, e seu amor apaixonado para o menor detalhe é excelente.

Outro admirador foi o crítico de arte russo, Vladimir Stasov, que disse:

Habilidade superior Sureniants 'na pintura a arquitetura do Oriente, prestando muita atenção para os intrincados detalhes de seus motivos fornece seus quadros um esplendor de colorfulness.

O pintor armênio de renome, Martiros Saryan, disse uma vez de Sureniants que, "com uma ampla compreensão da cultura, suas melhores obras continha o coração pulsante da nação armênia", e acrescentou: "Portanto, é certo que Sureniants vai durar tanto tempo como o povo armênio deve durar. "

--russian
Вардгес Суренянц (арм Վարդգես Սուրենյանց; 27 февраля 1860 - 6 апреля 1921) был армянин художник, скульптор, иллюстратор, переводчик, искусствовед, театральный художник и.

Он считается основателем армянской исторической живописи. Его картины есть сцены из армянских сказок и различных исторических событий. Хотя Суренянц был один выставку, посвященную его работ в его жизни, он был восхищен многие из его современников, которые включают много известных деятелей русской и армянской общественности в том числе Мартироса Сарьяна, Ильи Репина, и Владимира Стасова.

Вардгес Суренянц родился в Ахалцихе, русский империя в то, что сейчас современный Грузия на 27 февраля 1860 года Его отец, Акоп Суренянц, был священником и преподавал религиозную историю.

Затем семья переехала в Суренянц Симферополе в 1868 году отец Суренянц было тогда назначен пресвитером в армянской епархии в Москве. Когда в Москве, Суренянц имел возможность учиться в престижном Лазаревской армянской школы, расположенной в городе. В 1876 году он продолжил свое образование в Московском училище живописи, ваяния и зодчества, где он окончил в 1879 году.

В том же году Суренянц отправился в Мюнхен, Германия, где он изучал архитектуру в Академии художеств, получив более высокий уровень образования в живописи и в конечном итоге окончил академию в 1885 году.

Он отправился в Италию в 1881 году и посетил остров Сан-Ладзаро-дельи-Армени, где католическая община Армении из Мхитаристы находится. В их библиотеке он изучал армянский изобразительного искусства и армянских рукописей.

Он создал портреты Микаела Chamchian и другие. В 1883 году он написал свою первую статью, которая была опубликована в армянской газете Meghu Айастани под названием «Несколько слов о армянской архитектуры". В 1885-87, он отправился в персидских городов Тебриз, Тегеран, Исфахан и Шираз с экспедиции русской востоковед Валентин Жуковский в.

После своих путешествий, Суренянц переведены Уильяма Шекспира Ричард III и послал его в Константинополь, чтобы актер Бедрос Адамян может иметь это произвело. В 1890-91 преподавал историю искусств в Геворкян семинарии в Армении.

В 1892 году побывал в Ани Суренянц, озеро Севан и познакомился с повседневной обычаев сельской жизни Армении. В том же году он отправился в Москву, где он стал участвовать во многих художественных кругах. В 1901 году прошла выставка его работ в Баку. Это должно было быть только выставка Суренянц 'в его жизни. В 1901-02 он лепил бюст российского армянского художника Ивана Айвазовского.

Во время Геноцида армян, Суренянц написал много картин, которые нашли выживших убежище в Российской Армении. В 1916 году он отправился в Тифлис, где он и другие художники, такие как Mardiros Сарьяна и Панос Терлемезяна основал армянскую художественного общества.

В 1917 году переехал в Суренянц Ялте, где он был введен в эксплуатацию нарисовать украшения для строящемся армянской собора. Суренянц украшали алтарь, стены и купол церкви. При оформлении церкви Surentiants перенес серьезную болезнь. Он умер 6 апреля 1921 года и был похоронен в помещении Армянской церкви Ялты.

В начале своей карьеры в качестве художника, Суренянц заинтересовался карикатур и набросков во время его учебы в школе Лазаревской. В то время как в Мюнхене, Суренянц попал в живописи и рисования линий. Некоторые из его карикатур были опубликованы в журнале Летучий Блаттер. Он был также известен своими иллюстрациями известных литературных произведений, в том числе Фирдоуси Шахнаме, Александра Пушкина Бахчисарайский фонтан, сказки Оскара Уайльда и произведения бельгийского поэта Жоржа Rodenbach, армянская писателя Смбат Shahaziz и Александр Цатурян.

Суренянц часто классифицируется как живописец-реалист. Он как-то сказал, что "художники должны рисовать жизнь, как она появляется в наших глазах." Его стиль отражает эту идею через его изображением пейзажей и исторических событий. Он сыграл важную роль в возрождении армянских исторических событий через посредство искусства. Pointilism был одним из его главных методов.

Несмотря на свой успех как художника, Суренянц был только одну выставку в своей жизни. Тем не менее, было много посмертных выставок в его честь, в том числе выставок в Венеции (1924), Ереване (1931, 1941, 1960, 2010) и в других местах. Самое последнее выставка состоялась в 2010 году в честь 150-летия Суренянц. Во время выставки, премьер-министр Армении Тигран Саркисян заявил, что:

Суренянц также можно отнести к семейству лучших художников мира, и наше государство имеет много, чтобы сделать в этом отношении: празднование его 150-летия должны начать процесс его международного признания. Мне довелось обнаружить захватывающий подробно, как я ознакомился с его жизненным опытом. В течение своей жизни, Суренянц был только один Персональная выставка: в Баку в 1901 году наша инициатива исключительный с этой точки зрения, как мы пытались довести до внимания общественности все, что мы могли собрать в течение долгого времени.

Суренянц был хорошо известен в художественном сообществе и пользовался личными дружеские отношения с рядом известных российских художников, включая Игоря Грабаря, В. Д. Поленова, Головин и скульпторов Александра Матвеева и Николай Андреева.

Известные деятели из разных стран Европы были высокую оценку за свою работу. Одним из таких был поклонником известный русский художник Илья Репин, который сказал:

Картины Вардгес Суренянц очарован меня в первый раз я увидел их; он является ярким образцом нового [покраска] школы - его оригинальность необычно высоких пропорциях, и его страстная любовь к малейшей детали является выдающимся.

Другой поклонник был русский искусствовед Владимир Стасов, который сказал:

Улучшенный мастерство Суренянц 'в живописи архитектуры Востока, уделяя пристальное внимание на сложные детали его мотивов обеспечивает его картин в великолепии красочностью.

Известный армянский художник Мартирос Сарьян, как-то сказал Суренянц, что "с широким пониманием культуры, его лучшие произведения, содержащиеся бьющееся сердце армянского народа", и добавил: "Это потому уверен, что Суренянц будет продолжаться до тех пор, пока Армянский народ должен длиться ".

Svetitskhoveli Cathedral, (Georgian: სვეტიცხოვლის საკათედრო ტაძარი, svet'icxovlis sak'atedro t'adzari; literally, "the Living Pillar Cathedral") is a Georgian Orthodox cathedral located in the historical town of Mtskheta, Georgia, 20 km (12 mi) northwest of the nation's capital of Tbilisi.

Svetitskhoveli, known as the burial site of Christ's mantle, has long been the principal Georgian church and remains one of the most venerated places of worship to this day.[1] It presently functions as the seat of the archbishop of Mtskheta and Tbilisi, who is at the same time Catholicos-Patriarch of All Georgia.





The current cathedral was built in the eleventh century by the architect Arsukisdze, though the site itself is even older dating back to the early fourth century and is surrounded by a number of legends associated primarily with the early Christian traditions.

It is the second largest church building in the country, after the recently consecrated Holy Trinity Cathedral of Tbilisi, and is listed as an UNESCO World Heritage Site along with other historical monuments of Mtskheta.


The Glory of Iberia (1880s), an icon
 by 
Mikhail Sabinin illustrating
 the legend of Living Pillar.

--
The original church was built in 4th century A.D. during the reign of Mirian III of Kartli (Iberia). St. Nino is said to have chosen the confluence of the Mtkvari (Kura) and Aragvi rivers as the place of the first Georgian Church.

According to Georgian hagiography, in the 1st century AD a Georgian Jew from Mtskheta named Elias was in Jerusalem when Jesus was crucified. Elias bought Jesus’ robe from a Roman soldier at Golgotha and brought it back to Georgia. Returning to his native city, he was met by his sister Sidonia who upon touching the robe immediately died from the emotions engendered by the sacred object. The robe could not be removed from her grasp, so she was buried with it.[2] The place where Sidonia is buried with Christ's robe is preserved in the Cathedral. Later, from her grave grew an enormous cedar tree. Ordering the cedar chopped down to build the church, St. Nino had seven columns made from it for the church’s foundation. The seventh column, however, had magical properties and rose by itself into the air. It returned to earth after St. Nino prayed the whole night. It was further said that from the magical seventh column a sacred liquid flowed that cured people of all diseases. In Georgian sveti means "pillar" and tskhoveli means "life-giving" or "living", hence the name of the cathedral. An icon portraying this event can be seen on the second column on the right-hand from the entrance. Reproduced widely throughout Georgia, it shows Sidonia with an angel lifting the column in heaven. Saint Nino is in the foreground: King Mirian and his wife, Queen Nana, are to the right and left.[2] Georgia officially adopted Christianity as its state religion in 337.

--
Svetitskhoveli Cathedral, originally built in the 4th century, has been damaged several times during history, notably by the invasions of Arabs, Persians, and Timur and latterly during Russian subjugation and the Soviet period. The building has also been damaged by earthquakes.

During the restoration of 1970-71 which was presided over by V. Tsintsadze, the base of the basilica built in the late 5th century by King Vakhtang Gorgasali after St. Nino’s original church was found. During the early years of Georgian church building, the basilica was the dominant type of the Georgian church architecture before the cross-dome style emerged.

In the 11th century, the present Svetitskhoveli Cathedral was rebuilt (from 1010 to 1029) in the Cross-Dome style by the architect Arsakidze, at the invitation of the Catholicos Melkisedek of Georgia. The king of Georgia for that time was Giorgi I (George I).

The cathedral is surrounded by a defensive wall, built of stone and brick during the reign of King Erekle II (Heraclius) in 1787. The top storey was designed for military purposes and has gun emplacements. The entrance to the Cathedral from the wall is located to the south. The wall has eight towers: six of them are cylindrical and two of them are square. Archaeological expeditions in 1963 found the house of Patriarch of the 11th century at the southern part of the wall. Inside the church yard, the remains of the two-story castle of Patriarch Anton II were found.
----

fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti colaboração: Xatuna Xubua





--br

Catedral Svetitskhoveli
(Georgian: Catedral Svetitskhoveli, svet'icxovlis sak'atedro t'adzari, literalmente, "a Catedral Pilar Viver") é uma catedral ortodoxa georgiana localizado na cidade histórica de Mtskheta, Geórgia, 20 km (12 mi) a noroeste da capital da nação de Tbilisi.

Svetitskhoveli, conhecido como o local do enterro do manto de Cristo, tem sido a principal igreja da Geórgia e continua sendo um dos lugares mais venerados de culto para este dia. [1] Ele atualmente funciona como a sede do arcebispo de Mtskheta e Tbilisi, que é ao mesmo tempo Catholicos-Patriarca de Toda a Geórgia.

A catedral atual foi construída no século XI pelo arquiteto Arsukisdze, embora o próprio site de namoro é ainda mais velho de volta ao início do século IV e é cercado por uma série de lendas associadas principalmente com as tradições cristãs.

É o segundo maior edifício da igreja no país, após o recém consagrado Santíssima Trindade Catedral de Tbilisi, e está listado como um Patrimônio Mundial da UNESCO juntamente com outros monumentos históricos de Mtskheta.
-
A igreja original foi construída no século 4 dC durante o reinado de Mirian III de Kartli (Ibéria). St. Nino disse ter escolhido a confluência do Mtkvari (Kura) e rios Aragvi como o lugar da primeira Igreja georgiano.

De acordo com a hagiografia georgiano, no século 1 dC um judeu georgiano de Mtskheta chamado Elias estava em Jerusalém quando Jesus foi crucificado. Elias comprou manto de Jesus a partir de um soldado romano no Gólgota e trouxe-o de volta para a Geórgia. Voltando à sua cidade natal, ele foi recebido por sua irmã Sidonia que ao tocar o manto imediatamente morreram das emoções engendradas pelo objeto sagrado. O manto não pôde ser removido de sua mão, então ela foi enterrada com ele. [2] O lugar onde está enterrado Sidonia com o manto de Cristo é preservada na Catedral. Mais tarde, a partir de seu túmulo cresceu uma enorme árvore de cedro. Ordenando o cedro derrubadas para construir a igreja, St. Nino teve sete colunas feitas a partir dele para a fundação da igreja. A sétima coluna, no entanto, tinha propriedades mágicas e levantou-se por si só para o ar. Ele retornou à Terra depois de St. Nino orou a noite inteira. Foi ainda disse que a partir da sétima coluna mágico um líquido sagrado fluiu que as pessoas curado de todas as doenças. Em sveti georgiana significa "pilar" e tskhoveli significa "vivificante" ou "viva", daí o nome da catedral. Um ícone retratando este evento pode ser visto na segunda coluna no lado direito da entrada. Reproduzido amplamente em toda a Geórgia, ele mostra Sidonia com um anjo levantando a coluna no céu. São Nino está em primeiro plano: o rei Mirian e sua esposa, a rainha Nana, são para a direita e esquerda [2] Geórgia adotou oficialmente o cristianismo como religião do estado em 337..
-
Catedral Svetitskhoveli, originalmente construído no século 4, foi danificado várias vezes durante a história, principalmente pelas invasões dos árabes, persas e Timur e posteriormente durante a subjugação da Rússia e do período soviético. O prédio também foi danificada por terremotos.

Durante a restauração de 1970-1971, que foi presidida por V. Tsintsadze, a base da basílica construída no final do século 5 pelo rei Vakhtang Gorgasali após St. Igreja original de Nino foi encontrado. Durante os primeiros anos do edifício da igreja georgiana, a basílica foi o tipo dominante da arquitetura da igreja da Geórgia antes do estilo cross-cúpula emergiu.

No século 11, o presente Catedral Svetitskhoveli foi reconstruída (1010-1029) no estilo Cross-Dome pelo arquiteto Arsakidze, a convite do Catholicos Melkisedek da Geórgia. O rei da Geórgia para que o tempo era Giorgi I (George I).

A catedral é cercada por uma muralha defensiva, construído de pedra e tijolo, durante o reinado do Rei Erekle II (Heráclito) em 1787. O andar superior foi concebido para fins militares e tem plataformas de armas. A entrada para a Catedral da parede está localizado ao sul. A parede tem oito torres: seis deles são cilíndricos e dois deles são quadrados. Expedições arqueológicas, em 1963, encontrou a casa do patriarca do século 11 na parte sul da muralha. Dentro do pátio da igreja, foram encontrados os restos do castelo de dois andares do patriarca Anton II.


La mode gourmande au musée Escoffier

Le musée Escoffier de Villeneuve-Loubet ouvre ses portes au monde de la mode. Il expose jusqu'au 31 octobre les créations d'étudiants en stylisme inspirés du monde de la cuisine et de la gastronomie. Robe-citron, robe-toque, robe-macaron rivalisent d'originalité. 


Emilie de Lorenzo, étudiante au cours Aline Buffet, est l'une de créatrice qui a été inspirée par le monde culinaire du musée Escoffier. Elle a imaginé une robe citron, douce et acide, ornée de tranches de citrons séchées et de peluche légère blanche. Elle a été invitée dans la salle potager, et c'est l'agrume qui l'a inspiré. 


Inspirées par la cuisineC'est en assistant à un défilé de mode des élèves du cours Aline Buffet de Cannes que la conservatrice du musée a voulu associer cuisine et couture. Partie sur l'idée de commander une seule création, elle s'est retrouvée avec 11 modèles: de la robe-toque dans la salle des chefs, à la robe-cuivre dans celle du tourne-broche, en passant par la robe-menu en origami...
Son but: surprendre le public en proposant des expositions temporaires décalées. 

Des robes à dévorer des yeux jusqu'à fin octobre.


--
1966 : Création du Musée de l'Art Culinaire


Durant sa carrière professionnelle, Auguste Escoffier a formé plus de 2.000 cuisiniers et parmi eux, le mécène de notre Fondation, Joseph Donon. Déjà célèbre et fort occupé au Carlton de Londres, Escoffier le remarqua lors d’un séjour dans sa cité natale, alors que celui-ci travaillait comme commis de cuisine au château de Villeneuve-Loubet. Lorsqu’il repartit quelques jours plus tard pour l’Angleterre, il emmena avec lui le jeune Donon. Escoffier s’était promis de lui transmettre toutes les arcanes du métier de cuisinier. Une fois formé, notre mécène parti Outre-Atlantique et fit une carrière fulgurante aux Etats-Unis où il servit les prestigieuses familles Frick et Vanderbilt. Après la mort d’Escoffier, deux de ses plus proches collaborateurs, Paul Thalamas et Eugène Herbodeau,




proposèrent à Joseph Donon de créer un musée en mémoire du maître, dans sa maison natale de Villeneuve-Loubet. Reconnaissant, désireux de rendre hommage à son maître et de prolonger son éthique et son œuvre, celui-ci accepta de le financer.

Le musée ouvrit ses portes le 2 mai 1966, soixante années après la rencontre entre le maître et le disciple. Ses huit salles se firent l’écrin des souvenirs du maître mais aussi d’objets et ustensiles d’époque, d’une riche documentation sur l’art culinaire, de tables dressées, d’un potager provençal, d’une collection de 1.500 menus anciens et modernes, de pièces en sucre ainsi que d’une importante bibliothèque et d’un centre de recherche sur la gastronomie

Dons et legs viennent toujours régulièrement enrichir ses collections.
--

1956 : l'Idée

C'est la reconnaissance, l'impérissable souvenir, le désir de prolonger son oeuvre, son éthique qui sont à la base de l'idée, puis de la réalisation de la Fondation par un groupe d'hommes, d'amis ayant connu et aimé Auguste Escoffier et travaillé avec lui, à Londres, au Savoy Hôtel et au Carlton.

Ces hommes, les premiers, ont pour nom Paul Thalamas (1871-1961), Eugène Herbodeau (1899 -1979) et Joseph Donon (1888 - 1982).

Paul Thalamas travailla avec Escoffier à Londres, pendant quinze années, avant la guerre de 1914. Il fut avec lui au Savoy puis au Carlton. Ensuite, Escoffier et Ritz lui confièrent le rôle de chef de formation des brigades dans les hôtels que la Société Ritz Development ouvrit à Rome, Berlin, Salsomaggiore, Le Caire, Francfort.

Eugène Herbodeau fut chef de partie au Carlton de 1912 à 1914 et y retourna après la guerre en 1919. En 1920, il fut chef au Ritz Hôtel, à Londres. Puis il revint au Carlton en 1928, prendre la place prestigieuse de chef, celle qu'avait illustrée son maître.

Dans les années 30, il ouvrit, à Londres, son propre restaurant, "L'Ecu de France" dont il fit une maison de premier ordre, fréquentée, pendant la guerre de 1940, par "les Français de l'étranger" auxquels il rendit de grands services.


fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti http://france3-regions.francetvinfo.fr/cote-d-azur/alpes-maritimes/la-mode-gourmande-au-musee-escoffier-806539.html http://fondation-escoffier.org/le_musee.html